-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ford Thunderbird
Tilbake til røttene, var utgangspunktet da Ford utviklet den nye Thunderbirden - en toseter som til tross for moderne design har 55-modellens karaktertrekk.
Først publisert i BIL 12 - 2001.
Da Ford i 1953 startet utviklingsarbeidet til det som i 1955 ble Thunderbird, var det for å svare på Chevrolets suksess med Corvette. Forbildet var Jaguar XK120, og Thunderbird var en sportslig toseter med typisk amerikansk innpakning og utstyrsnivå. Da Ford utviklet den første Thunderbirden hentet de deler fra andre modeller i Ford-programmet, og Ford Fairlane sedan var den viktigste donoren når det gjaldt teknikk.
Thunderbird har en broket historie og utviklet seg til å bli en stor femseter. Da Ford oppdaget at alle konkurrentene lanserte små tosetere som solgte bra, skjønte de også at de trengte en mindre bil. Men å gå så langt ned som til MX-5 eller BMW Z3 var ikke aktuelt.De trengte en bil for amerikanere, en bil med -55 Thunderbirds sjel og moderne teknikk.
Kappet LS8 plattform
I likhet med originalen er teknikken hentet fra en sedan, men en Lincoln. Thunderbird er nemlig bygd på en kappet Lincoln LS8 plattform, samme plattform som også Jaguar SType bruker. Akselavstanden er redusert med hele 18,5 cm i forhold til de to sedanene, og selv om dette ikke er noen småbil, er den nett og hendig – sett med amerikanske øyne.
Det er ikke bare plattformen som er hentet fra LS8 og S-Type. Hjulopphengene, med aluminium bærearmer, bremsene med firestemplers kalippere er også hentet fra de to sedanene. Selv om komputersimuleringer forutså at plattformen ville miste mye av vridningsstivheten når taket ble skrellet av, ble karosseriingeniørene overrasket over hvor vridbar plattformen ble. Det ble derfor en krevende oppgave å forbedre vridningsstivheten. Det er blant annet montert inn flere forsterkninger i karosseriet, i plattformen under motoren, under kupeen og bak kupeen. Resultatet er et karosseri som Fords ingeniører sier er på nivå med BMW 3-serie og Mercedes CLK cabriolet når det gjelder vridningsstivhet.
Men så omfattende forsterkninger koster, blant annet i form av høy vekt, og med 1699 kg egenvekt er Thunderbird for tungvekter å regne. Den er drøyt 200 kg tyngre enn for eksempel CLK 430. Selv med en 4-liters V-åtter med 256 hk under panseret kommer det ikke som noen overraskelse at Ford har valgt å ikle Thunderbird cruiserens karakter fremfor å satse på det sportslige. Sånn sett er den tro mot originalen. Den var heller ingen sportsbil, men trivdes bedre på utflukt i avslappet tempo enn når det ble jaget gjennom svingene med skrikende dekk.
Det samme gjelder i stor grad for dagens Thunderbird. Den kraftige V-åtteren har skyv nok, men greier ikke å gi sportslige prestasjoner. Fjæring og demping er også lagt på den komfortable siden. Thunderbird føles alltid som en tung bil Over fartsdumper er det mye bil som skal roes igjen og hjulopphengene blir utnyttet fullt. Stort sett flyter den behagelig og elegant over ujevnhetene, men av og til, spesielt på broskjøter og skarpe kanter, slår det i hjulopphengene.
Avslappet V-åtter
V-åtteren er kraftfull, men avslappet. Automatkassen er sjaltevillig og sjalter smidig, men selv om gearkassen er med på notene og raskt finner et velegnet gear skjer det lite. Motoren er overraskende lite akselerasjonsvillig og føles litt anstrengt på høye turtall. Selv om det er ved akselerasjon i området 100 -120 km/t den har mest drag, måtte jeg skuffe de som dro opp på siden og ville ha en oppvisning av rå kraft.
Likevel er dette en bil det er lett å trives i. Kupeen er rommelig, og designen er nydelig enkel. Her er det ikke brukt unødvendige og overdådige kosmetiske virkemidler - det er det enkle som råder og det fungerer perfekt. Følelsen av å kjøre åpen bil er ikke som i originalen fra -55, den sterkt skrånende frontruten gir nesten følelsen av å sitte under tak. Kjørestillingen er god, faktisk en av de beste Ford kan by på.
Komforten ellers er også svært god, og vibrasjoner fra veiene, enten vi snakker om de som gjerne kommer gjennom rattet og de som kommer via hjulopphengene, er fraværende. Styringen gir ikke noen direkte og kontant kontakt med veien, men likevel er styreresponsen god og styringen er godt balansert og gir akkurat tilstrekkelig tilbakemelding til at du føler deg trygg. Selv når bilen hiver litt på seg i svinger med humper er stabiliteten god og det skal bare små korrigeringer til for å holde en jevn sving.
Vellykket retrodesign
Aerodynamisk fungerer Thunderbird nydelig. Det er svært lite turbulens, mye takket være den sterkt skrånende frontruten, og det er komfortabelt å kjøre uten tak. En original hardtop med det karakteristiske ku-øyet leveres også. Den veier bare 39 kg og er enkel å montere.
Selv om du ikke har noe forhold til en -55 Thunderbird, har den nye Thunderbirden et vellykket design. Den er elegant og lett i linjeføringen, samtidig som designen gjenspeiler bilens virkelige tyngde.
Har du den originale Thunderbirden på netthinnen er det lett å se elementer fra denne i den nye modellen. Ford har gjort en nydelig jobb helt ned til de små detaljene, som for eksempel Thunderbird-emblemet med de lange elegante vingene og det sirlige og elegante navnetrekket på bakskjermene.
FORD Thunderbird:
Motor: 8-sylindret V-motor med to overliggende kamaksler og fire ventiler pr sylinder. Kompresjon: 10,55:1. Sylindervolum: 3950 ccm. Boring og slaglengde: 86,0 x 85,0 mm. Effekt: 188 kW (256 hk) v/6100 o/min. Dreiemoment: 362 Nm v/4300 o/min.
Transmisjon: Bakhjulsdrift. 6A.
Bremser: Ventilerte skiver foran og bak. ABS.
Dekk: 235/50VR17.
Mål: Lengde: 473,3 cm. Bredde: 182,9 cm. Høyde: 132,3 cm. Akselavstand: 272,4 cm. Sporvidde f/b: 153,7/152,9 cm.
Egenvekt: 1699 kg.
Bagasjerom: 190 + 50 liter (VDA).
Tankvolum: 68,4 liter.
Aks. 0 - 100: ca 7,0 sek
Toppfart: 225
Pris i USA: $38.995,- (Kr. 345.000,-)
Forbruk i følge 93/116/EU.