-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Bilia Norge AS:
Salgssjef, Volvo Hamar
-
Harald A. Møller AS:
Produktsjef Digital Aftersales
-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Lexus GS 400
Den er så rask og morsom å kjøre at den vil endre folks oppfatning om luksusbiler, mener vår USA-medarbeider Harvey Schwartz.


GS 400
GS 400
Først publisert i BIL 9 - 1998.
Lexus har endelig gitt entusiastene en bil med "hjerte og sjel", en bil som får adrenalinet til å strømme og hjertetakten til å øke når du trår ned høyrefoten og firelitersmotoren sparker fra så ryggen presses hardt mot seteryggen. Når den bruker bare 5,7 sekunder på å skyte fart fra 0 til 60 mph (96 km/t), er GS 400 blant verdens raskeste sedaner og i selskap med blant andre BMW M5.
Utseendet på den nye bilen har utviklet seg merkbart i forhold til LS 400, blant annet takket være designelementer som først så dagens lys på SC 400 Sport Coupe. Ikke minst har en "aggressiv" front med fire separate lykter, mindre grill samt støtfanger med stort luftinntak og integrerte tåkelys bidratt til et langt mer sportslig preg. GSkarosseriet ble i sin tid utviklet som en designstudie med en ny Jaguar som mål, og Giugiaro er ansvarlig for linjeføringen.
Hjerte og sjel
Det er vel og bra med et vellykket utseende, men det som virkelig gir meg grunnlag for å si at Lexus GS 400 har hjerte og sjel, ligger under de rustbestandige stålpanelene som ikke bare skjuler en ny generasjon 4-liters motor, men også en av de stiveste og sterkeste karosseriene i bransjen.
Den nye V-åtteren av aluminium har 32 ventiler og 4 kamaksler. Dessuten er den utstyrt med variabel ventilstyring (VVTi). 80% av det saftige dreiemomentet er tilgjengelig ved så lavt turtall som 1800 o/min.
Motoren er koblet til en ny 5-trinns elektronisk styrt automatgearkasse. "E-shift"-knappene tillater deg raske gearskift, nesten som med 5-trinns manuelt gear, bortsett fra at du ikke behøver å trå på clutchpedalen. Knappene, som sitter på en spak på rattstammen, betjenes med tommelen (geare opp) og pekefingeren (geare ned). Når gearkassen kjøres som normal automat, akselererer bilen mykt og kjapt – uten at gearskiftet merkes.
Enten du kjører i høy fart eller takler de mest krevende, svingete veiene – eller begge deler samtidig – får du god hjelp av VSC-systemet (Vehicle Skid Control) til å sikre en behagelig og kontrollert kjøring. VSC benytter seg av følere, elektronikk og datasystemer for å unngå hjulspinn og skrens forårsaket av under- eller overstyring. Regner du deg som en dyktig entusiast, kan du selvfølgelig stenge av VSC systemet med en knapp ved siden av gearspaken. Selv en mer enn gjennomsnittlig dyktig sjåfør bør imidlertid legge seg på minnet at systemet bidrar med nyttig nødhjelp i ekstreme situasjoner.
Sportslig komfort
Det er lenge mellom hver gang jeg i samme grad som i Lexus GS 400 opplever en slik kombinasjon av komfort og sportslige kjøreegenskaper. Grunnlaget for dette ligger i et racinginspirert hjuloppheng med doble triangelarmer på alle fire hjul kombinert med skrufjærer, gassfylte støtdempere og stabilisatorstag. Dessuten gir den kontante styringen en nydelig tilbakemelding når jeg ligger på grensen av hva jeg klarer å håndtere. Det er nesten som om bilen ber deg om å utfordre din egen dyktighet i det du akselererer rundt en skarp kurve.
På det amerikanske markedet er basismodellen priset til 44.800 dollar. Når det på vår bil står 50.690 dollar på prislappen, skyldes det tilleggsutstyr som kromfelger (+1.700), xenonlys (+500), Nakamichi stereoanlegg med CDskifter (+2.250) samt litt forskjellig snacks som takluke og spoiler.
I mine øyne må nok BMW 540i og Mercedes E-420 finne seg i å slippe Lexus GS 400 frem i tetposisjon når det gjelder ytelse, kjøreegenskaper, komfort, bekvemmelighet og sikkerhet. Bilen produseres i Tahara i Japan, men jeg tar av meg hatten for designerne og ingeniørene ved Calty Design Center i Newport Beach i California som har gjort en fantastisk jobb i finpussingen av Giugiaros design.
LEXUS GS 400:
Motor: V8 med to overliggende kamaksler og 4 ventiler pr sylinder. 3969 ccm. 216 kW (294 hk) v/6000 o/min. 407 Nm v/4000 o/min.
Transmisjon: Bakhjulsdrift. Femtrinns automatgearkasse.
Bremser: Ventilerte skiver foran, skiver bak. ABS.
Dekk: 235/45ZR17.
Mål: Lengde: 480,0 cm. Bredde: 180,0 cm. Høyde: 144,0 cm. Akselavstand: 280 cm. Sporvidde f/b: 153,4/150,8 cm.
Vekt: Egenvekt m/fører: 1749 kg.
Volum: Bagasjerom: 515 liter. Tank: 75 liter.
Aks. 0 - 96: 5,7 sek.
Toppfart: 250 km/t
Forbruk (EPA):
By: 1,38 l/mil
Landevei: 1,02 l/mil
Pris i USA: 50.690 dollar.