-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Jaguar XJ
Jaguar har holdt seg strengt til tradisjonelle designtrekk, men ikke la deg lure – luksuskatten har fått helt nye gener.
Først publisert i BIL 4 - 2003.
Fedon-kur?
Jaguars flaggskip er tilbake i ny og langt lettere drakt. Riktignok flere måneder forsinket i forhold til planen, Jaguar kunne ikke gå på akkord med kvaliteten etter at X-Type ble sluppet litt for tidlig, men i begynnelsen av mai er XJ klar for Norge. Når nykommeren er hele 250 kilo lettere enn foregående modell, til tross for at den har lagt på seg i så vel lengde, høyde som bredde, er det ikke et resultat av at kattedyret er sendt på Fedon-kur.
Gjennomgående bruk av lettmetaller ligger til grunn. Hele karosseriet er av aluminium, og i bærende konstruksjoner finner vi både magnesium og aluminium. Og selv om utseendet ikke byr på store overraskelser – en dose gammel XJ og en dæsj X-Type – snakker vi her om en helt ny bil, det handler ikke om ansiktsløftning og mindre modifikasjoner.
Light-betegnelsen er i denne sammenhengen intet substitutt for ekte vare. Lav vekt er gunstig for forbruket – vektreduksjonen tilsvarer tre velvoksne passasjerer – samtidig som karosseriet er 60 prosent stivere enn på foregående modell. Likevel finner vi minimalt med sveiseforbindelser, vi stoler på konstruktørene når de forteller oss at det er brukt 3180 nagler og 120 meter epoksylim.
XJ6 er tilbake
Med introduksjonen av en 3,0-liters V-sekser er ikke bare den legendariske XJ6-betegnelsen tilbake i Jaguar-programmet etter seks års fravær. Med denne motoren er også innstegsprisen på XJ blitt noe mer spiselig – i praksis vil det si rundt regnet 50.000 kroner rimeligere – enn på foregående modell som hadde 3,2-liters V-åtter som minste alternativ.
En 3,5-liter er nytt medlem av V8-familien hos Jaguar. Under vårt første møte med XJ, på fantastiske veier i Sevilla-området i mars – veier hvor katten virkelig kunne strekke ut i lange byks – erfarte vi at det i praksis er liten forskjell mellom 3,5-literen og 3,0-literen. 20 hester mer og et halvt sekund raskere til hundre kan vanskelig forsvare en prisforskjell på 125.000 kroner. Men hvis du prioriterer åtter-brummingen høyt, må du bare bla opp pengene.
Ytterligere 40 hester mer står på stallen i 4,2-literen, en motor som allerede finnes i Jaguar S-Type og 2003-modellen av XK. Virkelig fart på sakene blir det når vi på andre dag av kjøringen får anledning til å legge bak oss et titall mil med toppmodellen, XJR, hvor kompressormating bidrar til at 4,2-literen yter hele 395 hk og hvor dreiemomentet topper seg på 541 Nm, tall som er en lastebil verdig. Den mekanisk drevne Eaton-kompressoren,som er kombinert med to ladeluftkjølere, sørger altså for 32 prosent høyere ytelse enn i motoren uten pustemaskin – og sørger for fraspark fra null til hundre på drøyt 5 sekunder.
XJR kjennetegnes også av mer sportslig avstemt styring enn på både 3.0 V6 og 3.5 V8. Det betyr i praksis at den er mer kontant rundt midtstillingen samtidig som styreresponsen er bedre. Toppmodellen har også et fastere hjuloppheng, lagt i mer sportslig retning, og dette understrekes av 19-tommers felg skodd med 35-profil gummi. Komforten er likevel meget god på normalt god asfalt, det er først på hullete underlag og over skarpe tverrskjøter at vi minnes om at dette kjøretøyet ikke er ment for dårlig kjerrevei.
Sekstrinns automat
Alle motorene er kombinert med en sekstrinns automatkasse fra ZF. Gearkassen er allerede kjent fra S-Type og XK, og gjør en nydelig sjaltejobb i XJ. Transmisjonen styres av en Mechatronic-hjerne fra Bosch. Den inneholder program for adaptiv sjalting, den tilpasser seg altså førerens kjørestil. Elektronikken gir også beskjed til gearkassen at den skal geare ned ett eller to trinn under kraftig nedbremsing, for raskere respons når gasspedalen trås ned igjen. Hvis du ønsker å ha manuell kontroll over gearvalget, er det mulig gjennom Jaguars velkjente J-gate-system hvor du vipper gearspaken mot deg og elektronikken sørger for at du selv kan legge inn femte, fjerde, tredje eller andregear.
Luftfjæring og automatisk demperinnstilling er standard, selvfølgelig hører seks kollisjonsputer, cruise control, firesoners klimaanlegg, elektronisk stabilitetskontroll og ryggesensor med til standardutstyret. Det gjør også elektrisk høydejustering av pedalene. Føreren mangler absolutt ingen ting for at sittestillingen skal bli optimal. Bi-xenon hovedlys er standard i Sportversjonene og XJR.
I forhold til hovedkonkurrentene har XJ ingen ting å skamme seg over når det gjelder utstyrsnivå, kjøreegenskapene er meget gode, men neppe bedre – det kan vi bare avgjøre i en sammenligningstest – mens prisen er lavere enn på tilsvarende modell hos så vel Mercedes og BMW som Audi. Tiden vil vise om dette er nok til at Jaguaren kan gi sine tyske konkurrenter på pelsen.
DETTE ER JAGUAR XJ:
Lengde: 509,0 cm. Bredde: 186,0 cm. Høyde: 144,8 cm. Akselavstand: 303,4 cm. Sporvidde f/b: 155,6/154,6 cm. Bagasjeromvolum: 470 liter. (VDA). Tankvolum: 85 liter.
Forbruk i følge 99/100/EU.