Opel Speedster Turbo

Opel Speedster er utviklet med et mål

Publisert Sist oppdatert

Speedster Turbo
Speedster Turbo

Først publisrert i BIL 9 - 2003.

Utgangspunktet var Lotus Elise, men Opel krydret det hele med sin design og Lotus-ingeniørene utstyrte Speedster med de siste oppgraderingene av chassiset. Det betydde blant annet bedre fjæringskomfort og enda bedre kjøreegenskaper enn første generasjon Elise, som heller ikke var dårlig.

Opel utstyrte Speedster med en 147-hesters 2,2-liter, men fikk klar beskjed om at det var ønskelig med mer pulver. Derfor har de løftet toliteren med turbo over i Speedster også. Med 200 hk og en egenvekt med sjåfør på 1005 kg blir vekt/effektforholdet svært gunstig – 5 kg pr. hk. Det gir et fraspark det står respekt av. 100 km/t når den på ca. fem sekunder, og det gjelder bare å være kjapp nok med gearspaken. Gearskiftet er ikke av den robuste typen, og presisjonen og følelsen kunne med fordel vært bedre. Men nå er ikke dette en bil som skal gi den gode og tunge kvalitetsfølelsen, til det er det for mye bart metall og lite isolasjon.

Også på dårlig vei slamrer det både i styring og hjuloppheng, men det blir med lyden. Speedster takler faktisk dårlig vei behageligere enn for eksempel Focus RS. Og den gjør det uten å være myk og duvende. Denne bilen har fast og stram fjæring, den krenger minimalt, og styrefølelsen er direkte og presis. Styreservo kan du glemme, her er det armmusklene som må gjøre jobben. Det er tungt nok når bilen står stille, men straks du får fart på hjulene er styringen førsteklasses.

Opels lydingeniører har greid å legge inn passe grom eksoslyd, og for å understreke motorens sportslige karakter sukker den etter luft hver gang du slipper gassen. Og slippe gassen må du være forberedt på. Forbikjøringer i femtegear går med god margin, legger du inn tredjegearet passerer du førerkortgrensen i god tid før forbikjøringen er avsluttet. Her hjelper det ikke bare å slippe gassen, her må du skrubbe skikkelig.

Det er ingen tvil om at denne bilen har farten inne, og den har den inne også når veien nærmest slår krøll på seg. De brede bakdekkene har masse grep, og går du på gassen litt vel hardt er understyringen det første tegnet på at du bør holde igjen litt. På bar asfalt skal du være provoserende brå med gasspedalen for å få det til å slippe bak, men det er ikke noe problem å lage brede svarte border.

Men det er når du holder deg innenfor slippgrensen Speedster Turbo gir mest og viser seg fra sin beste side. Her er det nemlig sidegrep så det holder, og kombinert med 200 hk og motoren rett foran drivhjulene er ikke overstyring noe problem. Det hender styringen blir litt lett når du går på litt hardt ut av svingene, men du verden så balansert denne bilen er. Satser du på Speedster som eneste bil skal du være genuint interessert. Denne bilen er krevende i daglig bruk, og både sjåfør og passasjer skal være smidig for å entre eller stige ut av Speedster med stil. Denne bilen er laget for å kjøres, og kjøres aktivt.

OPEL Speedster Turbo:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med to overliggende kamaksler, og fire ventiler pr sylinder og turbo med ladeluftkjøler. Kompresjon: 8,8:1. Sylindervolum: 1998 ccm. Boring og slaglengde: 86,0 x 86,0 mm. Effekt: 147 kW (200 hk) v/5500 o/min. Dreiemoment: 250 Nm v/1950 o/min.
Transmisjon: Bakhjulsdrift. 5M.
Bremser: Ventilerte skiver foran og skiver bak. ABS.
Dekk: 175/55ZR17 – 225/45ZR17.
Mål: Lengde: 378,6 cm. Bredde: 170,8 cm.Høyde: 111,7 cm. Akselavstand: 233,0 cm. Sporvidde f/b: 145,0/148,8 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1005 kg. Tillatt totalvekt: 1150 kg.
Bagasjerom: 206 liter (VDA).
Tankvolum: 36 liter.
Aks. 0 – 100: 4,9 sek
Toppfart: 243 km/t
Forbruk bykjøring: 1,19 l/mil
Forbruk landevei: 0,65 l/mil
Forbruk snitt: 0,85 l/mil
CO2-utslipp: 202 g/km
Pris: kr. 546.000,-
Forbruk i følge 99/100/EU.

Powered by Labrador CMS