-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ny Norsk Bil! Sikker Vinner
I den utgaven av Bil som i dag er ute hos abonnentene forteller vi om en gruppe studenter i Østfold som er i ferd med å bygge sin egen bil. I mai skal den delta i en stor konkurranse i Frankrike. Og de er sikre på å vinne en rekke av klassene...
Nei, tilbake til alvoret. Shell Eco Marathon, et velkjent arrangement der deltakerne klarer å presse mange tusen kilometer ut av en puslete liter bensin, begynte å bli såpass ekstrem at arrangørene bestemte seg for å introdusere en ny klasse: Urban Concept. Der skal bilen likne på en du ville kunne møte på neste gatehjørne i morgen.
Den blir selvfølgelig ikke så ekstremt bensingjerrig, men den blir også mye mer utfordrende å skru sammen fordi det plutselig begynner å bli stramme rammer man må holde seg innenfor. Og det begynner å bli mange øvelser man skal kunne hevde seg i. Økonomi er bare en av dem, sikkerhet er en annen, med full rapport om konstruksjon, hms-arbeid, utstyr om bord og meget annet. En premie går for beste design, en går for beste presentasjon og en går for beste hospitality (så vi tar med vårt eget live-band forteller gutta).
Men for i det hele tatt å bli premiert i en av klassene så må bilen ha klart å komme seg Nogaro-banen rundt – så er vi i Sør Frankrike i slutten av mai – så derfor går vi selvfølgelig inn for å vinne forbruksbiten også sier de mens to av dem mekker (jeg tuller ikke) et hjemmelaget innsprøytningssystem for en 135 ccm Honda gressklippermotor. Som synger no' aldeles fantastisk når vi drar den i gang ute på plenen.
BIL følger prosjektet
BIL er med på prosjektet fra de fremdeles sitter og diskuterer hvordan bilen skal se ut, og vi kommer til å bli med til gruppen pakker teltene og reiser hjem med ferdig eksamensoppgave. For ikke glem, dette er nok moro, men det er også avsluttende for de seks designstudentene ved Høgskolen i Østfold.
Trond Joakimsen, Kristian Tovsen, Fredrik Sandberg, Ole Kristian Bjerke, Kåre Lykseth og Nils Ødegård heter de seks, som jobber med egen studentbedrift som har et budsjett på 2,4 millioner for hele prosjektet.
Gode hjelpere
De har masse hjelp fra gode forbindelser som Shell (selvfølgelig), 3M (som står på med lim og folier og borelåser – det er avansert konstruksjon vi snakker om), DIAB og Lindberg og Lund på materialer. Da snakker jeg ikke to tomm fem tomm, men materialer så moderne at gruppen forsker på bruken av dem på vegne av andre tekniske høgskoler i Norge.
SHAPE i Ålesund, og der må de konkurrere om oppmerksomheten med andre seriøse produsenter som Toyota og Audi, hjelper dem med å frese ut fullskalaformer som de skal støpe karosseriet i. Profesjonell Mekanikk AS, en av de virkelig utrolig hokus pokus Vi-Kan-Alt bedriftene i Norge, har produsert en spesialfremstilt mobiltelefonholder til dashbordet. Hvorfor ikke – de har en til Ferrari Enzo i katalogen sin også. Men hjelper dem dessuten med masse finmekanisk arbeid.
Honda, og nå snakker vi vel egentlig verken bil eller mc men merkenavnet, har stilt små industrimotorer til disp og Opel (nå snakker vi bil) låner dem en kassevogn stor nok til at lille TECC Citadine, som bilens fulle navn er, skal kunne fraktes til Frankrike og hjem igjen.
Høres det ut som et eventyr?
Det synes jeg også. Men eventyret er virkelig, du kan lese første kapittel i BIL i dag (dersom du er abonnent), og i alle utgavene frem til ferien. Vi skal holde deg oppdatert her på BilNorge.no også, og for å få virkelig rett-på-kilden info bør du også sveipe innom hjemmesiden www.tecc.no.
Siden deres er like proff som resten av opplegget.