-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
1956 – 1978:
23 år med norsk bilsalg
Da har vi også lagt sammen litt og kan presentere deg for noe intet øye noensinne har sett, og som intet øye ante at det skulle få se.
Det du får her er de 20 mest solgte bilene i perioden, og de 20 som solgte færrest. Men før vi tar en titt på det skal du få løsningene på gårsdagens oppgave:
I vår periode ble det registrert litt over 1,46 millioner nye personbiler. Og siden summen for hele etterkrigstiden ligger oppunder 4,4 millioner, kan vi vel være enige om at en tredel av totalmarkedet er nærmere enn både en halvpart og en firedel.
Tar du en titt på listen er det vel ikke akkurat overraskende at VW (det vil si Bobla) topper suverent.
Men på den annen side var jeg ikke klar over at Opel-totalen var større enn VWs i denne perioden. Eller at Ford samlet lå såpass langt foran begge disse to.
Hyggelig også at Amazon er den mest solgte Volvoen her, men det holder selvfølgelig ikke når virkeligheten skal telles opp – 200-serien varte for eksempel til langt inn på 90-tallet.
Det som virkelig overrasket meg var at Skoda klarte å komme inn på denne listen, det var tross alt bare et par år hvor det merket hadde fordel av at det ikke var rasjonert, og at den grusomme VW 1600 hadde solgt såpass bra.
Og når vi går gjennom de 20 siste listen er det nesten så vi feller en tåre. Av de 18 merkenavnene vi finner der, er det bare Renault, Mercedes-Benz, Opel, Ford, Peugeot, VW og Suzuki vi har tilbake. Mer enn halvparten er forsvunnet.
Tyve-på-topp:
Tyve-på-bånn:
Renault Andre | 9 |
AMC Pacer | 8 |
Goliath Expressbuss | 8 |
Mercedes-Benz 190SL/300SL | 6 |
Opel | 6 |
Willys | 5 |
Ford Popular | 4 |
Peugeot Småbuss | 4 |
Standard Herald | 4 |
VW 181 | 4 |
VW Porsche | 4 |
Javelin | 3 |
Matador | 3 |
Austin | 2 |
Opel Monza | 2 |
Packard | 2 |
Suzuki | 2 |
Armstrong Siddeley | 1 |
Lanchester | 1 |
Maico | 1 |
VW | 141.385 |
Opel Kadett | 66.462 |
Opel Rekord/Caravan | 66.007 |
Ford Cortina | 50.305 |
Ford Taunus | 45.761 |
Volvo Amazon | 33.047 |
Volvo 144/142/145 | 30.026 |
Ford Escort | 29.957 |
Ford Taunus 17M | 27.692 |
Toyota Corolla | 26.566 |
Volvo 242/244/245 | 25.910 |
Ford Granada | 25.327 |
Opel Ascona | 24.125 |
Volvo 140/240 | 23.828 |
Skoda | 21.259 |
Mazda 929 | 19.929 |
Saab 99 | 19.053 |
Ford Taunus 12M | 15.626 |
VW 1600 | 14.912 |
Volvo 444/445/544/Duett | 14.636 |