-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
1958
Som vi ser virket Volvo-avtalen fremdeles. Til store protester fra resten av norsk bilbransje.
Men ellers er det litt spennende at Opplysningsrådet for Biltrafikken (det som heter for Veitrafikken i dag) begynner med finere inndeling av modellene i registreringsstatistikken. Nå var nemlig også Amazon på plass og den ble det solgt 420 av dette året.
Saab inngikk også en Volvo-avtale med norsk industri dette året – de handlet blant annet fra Sønnak (batterier) og Askim (dekk). 600 biler kom inn på den avtalen og ble solgt utenom vanlige tildelinger. Litt flaut at de ikke solgte noen eksemplarer på vanlige vilkår.
Nå var det forresten også slutt på switch-forretningene. Der hvor vi solgte sild som ingen ville ha til land som produserte biler som ingen ville ha – som vi da tok i bytte og solgte uten kjøpetillatelse. Men fremdeles finner vi en og annen Moskvitch, og Volga ble solgt av Drosjeeierforeningen, så den var jo obligatorisk i taxi-markedet.
For å dukke litt ned i minst solgt igjen. Maico var mest en motorsykkel og scooter, men forsøkte seg også med en mikrobil i Goggomobil-klassen. Egentlig het de Champion, det var bare siste produksjonsår de het Maico.
Sannsynligvis har importøren, Rogaland Auto A/S fått hjem en overligger på ren spekk. Da er det morsommere med den ene Austinen. Jeg velger å tro at det er en Metropolitan, selv om Opplysningsrådet ikke skiller mellom den og Austin Healey.
Hvorfor jeg foretrekker Metropolitan? Dels fordi den er enda mer sjelden, og dels fordi jeg har et veldig bra bilde av den, fra en spesialpresentasjon importøren, Erik B. Winter, hadde på Frognerseteren.
Dagens konkurranse - KLIKK HER for å svare:
I 1959 ble det solgt enda flere personbiler enn i år. Og nå har vi sett Volvo på topp to år på rad. Tror du Volvo solgte flere eller færre enn 3.000 biler i 1959?
1958-salg totalt: 18619 biler
Ti-på-topp:
Ti-på-bånn:
Cadillac | 3 |
Panhard | 3 |
Morris Minibuss | 3 |
Pontiac | 2 |
Ford Popular | 2 |
Tempo (Matador) Småbuss | 2 |
Autin Metropolitan/Healey | 1 |
Porsche | 1 |
Maico | 1 |
NSU Prinz | 1 |
Volvo 444/445/544/Duett | 3232 |
VW | 3059 |
Opel Olympia/Rekord | 1411 |
Skoda | 850 |
Ford Taunus 17M | 772 |
Opel Caravan | 688 |
Opel Kapitän | 619 |
Saab | 597 |
Moskwich | 522 |
Volga | 520 |