Ford Anglia

Ford Consul Cortina

Fiat 1100

Renault Dauphine Gordini

Vauxhall Viva

1963

Som vi ser: da Opplysningsrådet fikk slått sammen både Fiat 1100 og 1300/1500 som var to helt forskjellige modell-linjer, fikk Fiat skrapt sammen nok biler til å komme inn på ti-på-topp listen.

Publisert Sist oppdatert

Det pussige er at 1300/1500, som faktisk så litt moderne ut, med trekk fra den luftkjølte hekkmotorbilen Chevrolet Corvair (som det faktisk ble solgt 3 stykker av i år), debuterte før den forholdsvis konvensjonelle 1100-serien. De kom i henholdsvis 1961 og 1962.

Ellers er jo Cortina på plass da, egentlig het den Consul Cortina da den debuterte høsten 1962. Ikke bare tok den Anglias plass gjennom de tre siste årene, den solgte også dobbelt så mye som Anglia hadde gjort.

Konkurrentene forsøkte å fortelle at bilen knakk sammen på midten, den hadde jo så tynne vindusstolper. Eller at føreren alltid hadde vondt i hodet på grunn av overtrykk i kabinen, dette var den første bilen med fri strøm av ventilasjonsluft. Men det viste seg – det var ikke enkelt å stanse den.

Det var ikke lett å stanse Toyota heller, viste det seg, selv om også her var starten beskjeden. 4 biler, men Datsun hadde startet enda mer forsiktig med 2 biler i fjor.

Dagens konkurranse – KLIKK HER for å svare

Etter pangstarten til Ford Cortina i år, hvordan tror du det gikk med Ford Taunus - 3. plass eller bedre? Eller 4. plass eller dårligere i 1964?

1963-salg totalt: 48.031 biler

Ti-på-topp:

Ti-på-bånn:

Toyota

4

Austin Healey

3

Pontiac

3

Chevrolet Corvair

3

Riley

2

Chrysler (USA)

2

Datsun

2

Oldsmobile

1

Singer

1

Cadillac

1

VW

8079

Ford Cortina

5747

Opel Rekord/Caravan

3449

Volvo Amazon

2872

Opel Kadett

2516

Ford Taunus 12M/15M

1834

Volvo 444/445/544/Duett

1548

Saab

1461

Skoda

1458

Fiat (1100)/1300/1500

1410

Powered by Labrador CMS