-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
1978
Det kunne vært morsomt å avslutte denne serien med en ti-på-topp liste som var litt original. Men bestselgerlister er som regel gørrkjedelige. De speiler main-stream smak, og der møter du sjelden folk som tenker utenfor boksen.
Så derfor har jeg bare dette å by på: Volvoer, en rekke tyskere, nok en svenske og et par japanere.
Så klarte heldigvis Fiesta å hekte seg på tampen, en morsom, svært kompakt forhjulsdreven munter bil med en rekke nye løsninger og med en hel bok som beskrev alt som hadde skjedd før den endelig ble virkelighet.
En pioner av en bil, men også boken var et pionerverk, i dag utgis det gørrkjedelige bøker om omtrent hver eneste nye bil som kommer, uansett hvor lite interessant den er.
Egentlig litt trist at 2 CV havnet på bunnlisten i år, selv om det var med såpass mange som 32 salg – den hadde fremdeles ti år igjen i Norge, mange av dem med salg på oppunder 500.
Moskwich var også litt for tidlig ute, den hadde tre år og 40-50 salg igjen, akkurat som storebror Volga.
For Saab V4 var det det nest siste året, mens Opel Monza startet sin underlige karriere i 1978. Jeg kjenner folk som fremdeles hevder at dette var den mest fantastiske sportsbilen (!) de noensinne har eid.
Og så ser vi da, fra 145.000 nye biler i fjor sank salget til litt under 80.000. Om det knaket i importørenes sammenføyninger i fjor, skal jeg hilse og si at det var mange dyktige folk som forsvant fra bilbransjen til olje dette året.
Dagens konkurranse – KLIKK HER for å svare
Jeg antydet over at dette var avslutningen på serien. Det er nesten riktig. For selvfølgelig kommer vi hjem til deg i morgen, juleaften. Men da ikke med et nytt år, men med en oppsummering av det pensumet vi har vært gjennom nå.
Så jeg kommer ikke bare til å spørre om hvor mange biler som ble solgt i perioden 1956 (det første året i denne serien) til og med 1978. Var det
A. Ca. 1,3 millioner
B. Ca. 1,5 millioner
C. Ca. 1,7 millioner
Men siden du bare kan legge sammen, dersom du gidder, for å finne riktig svar skal vi avslutte med et klinten-fra-hveten spørsmål, årets førstepremie er jo tross alt svært gjev:
Hvor mange prosent, omtrent, av det samlede personbilsalget etter krigen representerer denne perioden?
(Ditt svar på dagens oppgave skal altså inneholde en bokstav + et siffer, for eksempel D4):
1: 50 %
2: 33,3 %
3: 25 %
1978-salg totalt: 77.821 biler
Ti-på-topp:
Ti-på-bånn:
Buick | 42 |
Pontiac | 34 |
Citroën 2CV | 32 |
Volga | 25 |
Ford Transit/Tourneo | 14 |
Opel Senator | 13 |
Moskwich | 12 |
Oldsmobile | 10 |
Opel Monza | 2 |
Saab V4 | 1 |
Volvo 242/244/245 | 6927 |
Ford Granada | 6096 |
Ford Taunus | 4180 |
Opel Rekord/Caravan | 3912 |
Opel Ascona | 3385 |
Saab 99 | 2678 |
Opel Kadett | 2634 |
Mazda 323 | 2165 |
Mazda 929 | 2143 |
Ford Fiesta | 1844 |