-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
SUV-rekord i fjor
Nordmenn elsker SUV. Én av tre som handlet ny bil i fjor valgte et slikt høybygg, og fire av fem krysset av for firehjulsdrift.
Det går en SUV-feber over Europa. Tall fra analysebyrået JATO viser at drøyt tre av ti (31,9 prosent) som kjøpte ny bil i EU i fjor endte opp med en SUV, og bilklassen er for lengst blitt den største og er fortsatt i rask vekst.
Men også her ligger Norge foran. I fjor endte hvert tredje bilkjøper (33,2 prosent) opp med en SUV. Økningen er bare svak fra 2016 da SUV-ene passerte kompaktbilene som de mest foretrukne.
Til forskjell fra Europa, som gjerne velger en tohjulsdrevne varianter, krysser fire av fem av for firehjulsdrift i Norge, viser ferske tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.
Etter en Tesla-spurt med Model X i desember, så det lenge ut til at Tesla skulle hale i land SUV-seieren, men Toyotas siste innspurt med RAV4 reddet den øverste pallplassen – for sjuende gang siden år 2000.
Til tross for SUV-ene eksistens i mange tiår, er det først de siste årene salget virkelig har tatt av. I 2001 var andelen beskjedne 5,7 prosent av samlet personbilsalg. Til gjengjeld sto RAV4 for 42,2 prosent av SUV-salget.
For ti år siden, i 2007, gjorte SUV-andelen et byks til 21,9 prosent av personbilvolumet, også det året med Toyota RAV4 som en klar ener selv om dens andel av det totale SUV-salget nå var halvert til 21,9 prosent.
Et svakt flertall av dem som velger SUV satser fortsatt på dieselutgaven (29,6 prosent), men det er først og fremst tilfanget av stikkontakt-SUV-er som har løftet SUV-volumet til rekordhøyder i Norge.
Kun Tesla Model X er helelektrisk i dette selskapet. Like fullt nærmer andelen hybride, ladehybride og elektriske SUV-er seg raskt halvparten av volumet.
Selv om det står leasingselskaper bak en stor andel av SUV-omsetningen, er næringsandelen på 46,8 prosent lavere enn gjennomsnittlig leasing/firmabilandel for personbilene.
1. Toyota RAV 4 | 4 821 |
2. Tesla Model X | 4 748 |
3. Mitsubishi Outlander | 4 274 |
4. Volvo XC60 | 2 475 |
5. VW Tiguan | 2 443 |
6. Mercedes GLC | 2 391 |
7. Peugeot 3008 | 2 250 |
8. Nissan Qashqai | 2 056 |
9. Volvo XC90 | 2 047 |
10. Skoda Kodiaq | 2 046 |
11. Mazda CX-5 | 1 819 |
12. BMW X5 | 1 304 |
13. Ford Kuga | 1 273 |
14. BMW X1 | 1 267 |
15. Audi Q7 | 1 259 |