-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
BilXtra Skøyen as avd Drammen:
Faglært Bilmekaniker
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer

TALL OG TRENDER
Tesla i en klasse for seg
Mens svært mange billeverandører sliter, kvitterte Tesla Model Y ut hver femte nybilkunde i mai. Av 13.342 nye biler var fire av fem elektriske. Bensin- og dieselbiler er nærmest ikke eksisterende i OFVs månedstall
13.342 nye biler i mai, opp 15,7 prosent målt mot samme måned i fjor, men kontraktinngangen for nye biler bekymrer mange importører. Akkumulert peker registreringspilen fortsatt ned med 4,9 prosent.
Parallelt har de tre merkene Tesla, Toyota og Volkswagen kvitterte ut halvparten av alle nybilregistreringer for personbiler forrige måned. Det samme gjelder året akkumulert. Så langt i år er Tesla større enn VW og Toyota til sammen.
Tesla tok alt
Tesla sopet kundene til seg og leverer oppsiktsvekkende tall, ja, med 12.328 nyregistrerte biler så langt i år er Model Y allerede på sjetteplass på den historiske årsstatistikken, og det etter bare fem måneder. Og hvem befinner seg på topp? Fjorårsvolumet til Model Y.
Av topp 20-merkene har Audi, Hyundai, Kia, Polestar og Suzuki mer enn halvert registreringene sine fra i fjor. For mange av de kinesiske bilmerkene er det bråstopp hittil i år, med en nedgang på over 60 prosent fra samme periode i fjor. Det er eksempelvis så langt i år registrert to Voyah, fire Hongqi og 23 Xpeng. Polestar er tilbake 80 prosent fra i fjor, melder vår søsterpublikasjon BilNytt.no. Takket være nye og rimelige modeller har MG så langt klart seg bra med kun 1,3 prosent nedgang i år.
Få vil ha bensin- og dieselbiler
Bensin- og dieselbiler selges nesten ikke og utgjorde samlet bare 3,3 prosent i mai. De bensinhybride bilene fikk et oppsving takket være Toyota som la beslag på de seks første plassene. Det gjelder også akkumulert, og for dem som fortsatt mener transportbehovet dekkes best med biler uten ladeledning gjør Yaris Cross/Yaris og Corolla Cross/Corolla det best.
4x4 viser litt økning, fra 64,1 prosent i april til 64,6 prosent i mai, og 64,3 prosent i året til og med mai.
Tørke for bruktimport
Importen av brukte personbiler har nærmest stoppet opp, er tilbake 78,9 prosent så langt i år og sto i de første fem månedene kun for 2,9 prosent av nye personbilregistreringer.
Salget av brukte personbiler holder seg på omtrent samme nivå som i fjor med 206.232 (- 0,35 %) omsatt de fem første månedene. I skrivende stund ligger det 69.200 biler på finn.no.
Nøkkeltall mai 2023 (mai 2022)
* Elbiler: 80,7 % (73,2 %)
* Hybrider: 7,8
% (7,0 %)
* Ladehybrider: 8,2 % (11,9 %)
* Dieselbiler: 2,1 % (3,7 %)
* Bensinbiler: 1,2 % (4,2 %)
* 4x4: 64,6 % (61,5
%)
* Eierskifter: 44.902 biler (-1,2
%)
* Bruktimport: 353 biler (-78,2
%)
TOPP 20 MODELLER
Mai 2023 | Januar - mai 2023 | ||||
1. | Tesla Model Y | 2 691 | 1. | Tesla Model Y | 12 328 |
2. | Volkswagen D.4/GTX | 738 | 2. | Volkswagen D.4/GTX | 2 712 |
3. | BMW iX1 | 594 | 3. | Volvo XC40 | 2 398 |
4. | Toyota Rav4 | 580 | 4. | Toyota bZ4X | 2 180 |
5. | Volvo XC40 | 539 | 5. | VW ID.3 | 1 895 |
6. | Skoda Enyaq/RS | 504 | 6. | Skoda Enyaq/RS | 1 750 |
7. | Audi Q4 e-tron | 386 | 7. | BMW iX1 | 1 197 |
8. | Ford Mustang Mach-E | 372 | 8. | Audi Q4 e-tron | 1 191 |
9. | VW ID.Buzz | 308 | 9. | Toyota Rav4 | 1 139 |
10. | Hyundai Ioniq 5 | 270 | 10. | Ford Mustang Mach-E | 1 132 |
11. | Audi Q8 e-tron | 257 | 11. | Nissan Leaf | 1 094 |
12. | VW ID.3 | 256 | 12. | Tesla Model 3 | 954 |
13. | Toyota C-HR | 251 | 13. | Toyota Yaris Cross | 845 |
14. | Volvo C40 | 248 | 14. | Nissan Ariya | 799 |
15. | Hyundai Kona | 221 | 15. | BMW i4/M50 | 791 |
16. | Toyota Yaris Cross | 217 | 16. | VW ID.Buzz | 782 |
17. | Nissan Ariya | 215 | 17. | Hyundai Kona | 721 |
18. | Toyota Corolla | 215 | 18. | Hyundai Ioniq 5 | 701 |
19. | Toyota bZ4X | 208 | 19. | Volvo C40 | 695 |
20. | Nissan Leaf | 200 | 20. | Audi Q8 e-tron/e-tron | 657 |
Totalt | 13 342 | Totalt | 50 982 |