-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Bilsalget i juli
VW dominerte - ID.4 på topp
Godt hjulpet av modellen ID.4/GTX vant Volkswagen juli og stod for en femdel av nybilregistreringene. Men akkumulert er Tesla klart størst på merke og modell.
Bilimportøren Harald A. Møller sikret seg 36,8 prosent av nybilkundene i juli og 13 prosent av dem kjørte hjem i en VW ID.4/GTX, viser OFVs tall for en måned som etter 3,8 prosent vekst målt mot samme måned i fjor var nest dårligste juli siden kriseåret 1993. Antallet nye personbiler endte på 7.525.
Ved inngangen til august var det registrert 74.072 nye personbiler, ned 2,2 prosent målt mot samme periode i fjor.
Elbil opp – alt annet ned
Med unntak av elbilene peker pilene for alle andre drivlinjer nedover. Målt mot juli i fjor er elbilandelen opp 11 prosentpoeng, fra 70,7 til 81,7 prosent. Bensin- og dieselbilandelen er i sum nærmest halvert fra 8,0 til 4,3 prosent. Andelen ladbare biler (BEV + PHEV) bikket 89,8 prosent.
Nær halvparten av de ladbare hybridene (48,35 prosent) var Toyota Rav4 fulgt av Volvoene XC90, XC60 og V90. Rav4 var uansett drivlinje den tredje mest populære modellen etter VW ID.4/GTX og Skoda Enyaq/RS i juli.
Tesla-pause
Tesla tok, som de ofte gjør, en pause i utleveringene i første kvartalsmåned, men med skyhøye tall tidligere i år skal det godt gjøres for andre å ta igjen Tesla Model Y i de fem månedene som gjenstår av året.
Lagertilgjengelighet og prisreduksjon løftet Nissan Ariya til en femteplass i juli, og takket være løft for Polestar, MG og Xpeng gjorde de kinesiske merkene det forholdsvis bra i juli med en samlet andel på 9,2 prosent.
Med unntak av elbilene peker pilene for alle andre drivlinjer nedover
4x4-andelen holder seg stabil på rett under to tredeler av totalvolumet (63,3 prosent i juli).
Knapt bruktimport
Mens det eksporteres brukbiler i tusenvis, har importen av de brukte nærmest stoppet opp og endte i juli på beskjedne 370, ned 67,2 prosent fra juli i fjor. Der de elektriske bilene utgjorde 70 prosent av bruktimporten i fjor, er var andelen i forrige måned nede i 39 prosent. Igjen er det bensinbilene som dominerer med Mercedes på topp.
Antallet eierskifter holdt seg i juli på omtrent samme nivå som i fjor med 43.584 biler (+ 0,91 %). I skrivende stund ligger det drøyt 61.000 biler på finn.no.
Nøkkeltall juli 2023 (juli 2022)
* Elbiler: 81,7 % (70,7 %)
* Hybrider: 5,9
% (9,0 %)
* Ladehybrider: 8,1 % (12,3 %)
* Dieselbiler: 2,8 % (4,6 %)
* Bensinbiler: 1,5 % (3,4 %)
* 4x4: 63,3 % (61,5
%)
* Eierskifter: 43.584 biler (0,9
%)
* Bruktimport: 370 biler (-67,2
%)
Registreringstall i juli - og i 1923
Juli 2023 | Januar - juli 2023 | ||||
1. | Volkswagen D.4/GTX | 975 | 1. | Tesla Model Y | 16 650 |
2. | Skoda Enyaq/RS | 724 | 2. | Volkswagen D.4/GTX | 4 863 |
3. | Toyota Rav4 | 305 | 3. | Volvo XC40 | 3 098 |
4. | Nissan Ariya | 259 | 4. | Skoda Enyaq/RS | 3 296 |
5. | Volvo XC40 | 237 | 5. | Toyota bZ4X | 2 598 |
6. | Ford Mustang Mach-E | 224 | 6. | VW ID.3 | 2 243 |
7. | VW ID.5/GTX | 218 | 7. | Toyota Rav4 | 2 025 |
8. | Audi Q4 e-tron | 208 | 8. | Audi Q4 e-tron | 1 782 |
8. | Polestar 2 | 208 | 9. | Ford Mustang Mach-E | 1 762 |
10. | Audi Q8 e-tron/e-tron | 210 | 10. | BMW iX1 | 1 653 |
11. | Tesla Model Y | 195 | 11. | Nissan Leaf | 1 358 |
12. | Toyota bZ4X | 184 | 12. | Nissan Ariya | 1 303 |
13. | Toyota Yaris Cross | 174 | 13. | Tesla Model 3 | 1 251 |
14. | Kia EV6 | 166 | 14. | VW ID.Buzz | 1 222 |
15. | MG4 | 156 | 15. | Audi Q8 e-tron/e-tron | 1 210 |
16. | Hyundai Kona | 152 | 16. | Toyota Yaris Cross | 1 190 |
17. | Hyundai Ioniq 5 | 149 | 17. | BMW i4/M50 | 1 181 |
18. | BMW iX1 | 140 | 18. | Hyundai Kona | 1 170 |
19. | VW ID.Buzz | 130 | 19. | Hyundai Ioniq 5 | 1 079 |
20. | BMW i4/M50 | 131 | 20. | VW ID.5/GTX | 1 056 |
Totalt | 7 525 | Totalt | 74 072 |
Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)