Nybilsalget i Skandinavia:

Ingen fest, men flere potensielle kunder

Nybilsalget fikk et oktober-løft i hele Skandinavia sammenlignet med fjoråret, og størst var økningen i Norge. Mens stadig flere dansker velger elbil, valgte nesten 7 av 10 svensker ny bil med forbrenningsmotor.

Publisert

I Norge økte nybilsalget i oktober med hele 29,4 prosent sammenlignet med samme måned i fjor. Men så var nybilsalget svært lavt både i oktober i fjor og i 2023 som helhet. Fortsetter det i samme tempo ut året ender vi omtrent på samme lave nivå, med rundt 127.000 nye biler.

– Signal om optimisme

– Økonomisk usikkerhet gjelder nok fortsatt mange, og kjøp av ny bil kommer et stykke ned på folks prioriteringsliste. Samtidig er økt aktivitet i bilbutikkene et signal om optimisme, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

– Vi ser høyere fart både i nybilsalget og i bruktmarkedet akkurat nå, og aner en tro på økt kjøpekraft i 2025. Det er bra, for vi trenger høyere fart i utskiftingen av den norske personbilparken, som i gjennomsnitt er 11,3 år gammel. Nyere biler er bra både av sikkerhetsmessige og miljømessige hensyn, sier Solberg Thorsen.

Elbilandelen av nybilsalget i oktober var 94 prosent i Norge, 61 prosent i Danmark og 35 prosent i Sverige. Danskene hadde en økning i nybilsalget på 8,9 prosent i oktober sammenlignet med samme måned i fjor, mens økningen i Sverige var på beskjedne 0,8 prosent.

Skandinaver vil helst ha SUV

I samtlige tre land er det ulike varianter av SUV-er som topper registreringsstatistikkene, og da biler i mellomklassen. Men vi velger litt ulike merker og modeller. Her hjemme toppet SUV-modeller fra Toyota, Tesla og Nissan listen i oktober. I Danmark toppet Skoda, Volkswagen og Audi listen, mens de fleste i Sverige valgte modeller fra Volvo, Volkswagen og Skoda.

Sverige: Lave drivstoffpriser preger elbilsalget

I Sverige var nybilsalget i oktober omtrent på samme nivå som i september, men elbilandelen falt med ca. 10 prosent fra den ene måneden til den andre.

– Hovedforklaringen er Teslas dominerende stilling i Sverige, og deres registreringstall falt fra drøyt 4800 registreringer i september til litt over 1100 i oktober, sier markedssjef Andrée Peters i bilstatistik.se.

Samtidig som elbilandelen så langt i år har gått ned i Sverige, har det vært en klar økning i nybilsalg av biler med forbrenningsmotor, spesielt ladbare hybrider.

– Det som har preget det svenske markedet i år er kraftige reduserte priser på bensin og diesel fra januar, som igjen særlig forklarer den svake utviklingen i elbilandelen, sier han. Videre har også Sverige lavkonjunktur med høye renter og inflasjon.

– Nå ser det lysere ut i Sverige. Rentene er på vei ned og folk ser mer positivt på fremtiden, sier Peters.

Danmark: Glede over elbil-økning

Danskene har medvind i nybilsalget, og elbilandelen fortsetter å stige. Mens den i oktober 2023 var på 36,4 prosent, var elbilandelen på hele 61,3 prosent i årets oktober.

– Vi følger utviklingen i det norske og svenske marked tett, og gleder oss over at alle våre tre land har et stabilt nybilsalg i oktober. Og Norge hadde god fremgang. Vi er tilfredse med at det danske markedet er stabilt så langt i år, og svært tilfreds med høy aktivitet i elbilsalget, sier adm. direktør Mads Rørvig i Mobility Denmark.

– Men vi må fortsatt ha elbil-incentiver, det er avgjørende for at den positive utviklingen vi ser i Danmark kan fortsette.

Powered by Labrador CMS