Nybilsalget i Skandinavia:

Opp i Norge – ned i Sverige og Danmark

Norge var eneste skandinaviske land med økning i nybilsalget i november, sammenlignet med samme måned i fjor. Økningen var på nesten 13 prosent.

Publisert

I Danmark lå nybilsalget 8,6 prosent bak november 2023, mens Sverige hadde en nedgang på 2 prosent.

I Norge ble det registrert 11.689 nye personbiler i november, mens antallet i Sverige var 24.794. Men så er det også omtrent dobbelt så mange mennesker og drøyt to millioner flere personbiler i Sverige enn her hjemme. I Danmark, som har omtrent like mange personbiler i bestanden som Norge (ca. 2,8 millioner), endte november med 14.939 nye personbiler.

Danskene speeder opp elbilsalget

Elbilandelen av nye personbiler i Danmark i november var på hele 58,7 prosent, mens den i november for bare fire år siden kun var 9,6 prosent. Totalt i 2024, etter årets første elleve måneder, er elbilandelen i Danmark på drøyt 50 prosent, mot 34 prosent på samme tid i fjor.

I Sverige er det annerledes. Der var elbilandelen 36,4 prosent i november, mot nesten 43 prosent i samme måned i 2023. For året frem til desember, var elbilandelen 34,7 prosent, mot 39 prosent i fjor. Her hjemme var elbilandelen av nybilsalget i november på nesten 94 prosent, og drøyt 89 prosent for året ved utgangen av måneden.

– Danskene har stabilt høy fart i elbilsalget, mens svenskene henger etter. Denne situasjonen har flere årsaker, blant annet at danskene har incentiver ved elbilkjøp, mens svenskene har fjernet dem. I tillegg har svenskene redusert avgiftene på bensin og diesel. Det har ført til at flere svensker nå velger andre nye biler enn elbiler, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

– Politikk og incentiver har sikret elbilrekord

– Norge holder en suveren verdensrekord i andel elbiler. Det skaper overskrifter verden over, og få hadde trodd det var mulig å nå så langt på relativt få år, sier han.

Solberg Thorsen understreker at dette kun har vært mulig med en tydelig politikerstyrt retning og bruk av mange ulike incentiver.

– Skal trenden fortsette slik at vi når det vedtatte 2025-målet om at alle nye person- og varebiler skal være nullutslippsbiler, så må både politikk, avgiftsnivå og incentiver videreføres.

Normalt tar nybilsalget i Norge seg gjerne opp i andre halvår, og OFV antar at nybilsalget i 2024 ender ikke langt fra vår egen prognose, altså rundt 130.000 førstegangsregistrerte nye personbiler totalt i år. Det er en liten økning fra 2023, men langt bak rekordårene 2021 og 2022.

Ingen dansk bekymring

– Nybilsalget i Danmark gikk ned i november, men det er vanlig med svingninger i enkelte måneder. Generelt er markedet i Danmark robust og stabilt, så vi er ikke bekymret over novembertallene, sier adm. direktør Mads Rørvig i Mobility Denmark.

– Vi ser en positiv utvikling, særlig i år med sterk vekst i elbilandelen, og har tro på at det fortsatt er et politisk ønske å støtte denne utviklingen. For vi er ikke i mål med den den grønne omstillingen, og innfasing av bilavgifter for elbiler nå vil hemme veksten av en større dansk elektrisk bilpark, sier Rørvig.

Svensk elbilsalg henger etter

– Vi aner konturene av en positiv trend i det svenske personbilsalget. Etter en tung sommer ligger vi nå mer eller mindre på nivå med fjorårets salg, og håper selvfølgelig at den oppadgående tendensen fortsetter inn i det nye året. Elbilsalget henger fortsatt etter, og mye tyder på at et høyt elbilsalg fortsatt krever flere incentiver, sier markedssjef Andrée Peters i bilstatistik.se.

Powered by Labrador CMS