-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Produksjonsstatistikk
Slike biler kjøper de i Iran
Av og til hører vi fra noen skikkelige statistikk-nerder der ute. Her er litt mat for dem.
Et av favoritt-nettstedene mine heter Best Selling Cars og teller opp biler over hele verden. Stort sett hver måned.
Noen steder har de litt større problemer enn med de gryteklare, ferske registreringsstatistikkene de får fra for eksempel Opplysningsrådet i Norge.
Iran, for eksempel. Aktuelt bl.a. på grunn av en fersk Fredspris.
Der må de til børsen i Tehran og sjekke dokumentene fra produsentene – ikke rart de ikke er kommet lenger enn til september.
Dessuten er det ikke registreringstallene de får denne veien, men produksjonstallene fra den forholdsvis store lokale bilindustrien.
Stort marked
Vi får i hvert fall vite at etter tredje kvartal kunne det bokføres 658.000 produserte biler – litt flere enn i fjor.
Det har liten hensikt å snakke første- og sjetteplass, for det sier oss ingenting allikevel. Men vi kan jo lære oss noen nye navn – og droppe Peugeot som ligger på førsteplassen med sine 206 og 405.
Men smak på Saipa som opprinnelig het Saipac, der C’en står for Citroën den gangen de var lisensprodusent av det franske merket der.
Nå dreier det seg for eksempel om Saipa Tiga, en lokalt konstruert meget kompakt småbil – på andreplass på produksjonsstatistikken. Eller Saipa Quick, en annen lokal konstruksjon på Euro 4-nivå med CVT og derfor «Irans billigste automatbil».
Lever videre under nye navn
Savner du din gamle Talbot Solara, er en Saipa Samand bilen for deg.
Iran Khodro er en annen produsent med egne plattformer som du faktisk vil finne lokalt produsert på et overraskende antall markeder i verden. Og fra Zamyad kan du blant annet få gamle Nissan Pickuper.
Det er lett å glemme at Iran, med årlig produksjon på mer enn en million personbiler, en gang konkurrerte med Tyrkia om å være Midtøstens største bileksportør.
I dag er Tyrkia en sentral kraftsentral i europeiske bilbransje, med en stadig større andel av de bilene som blir solgt til resten av Europa.
Det er også lett å glemme at da Reza Pahlavi, den såkalte sjahen av Persia, ble kastet ut av den nye islamske teokratiske republikken Iran i 1979, mistet Maserati og Lamborghini en av sine mest trofaste kunder.
Juveler fra hans ekstreme handletokter dukker fremdeles opp fra støvete, underjordiske anlegg i Tehran.