-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Nye biler fra kinesiske lister
Av og til hører vi fra noen skikkelige statistikk-nerder der ute. Her er litt mat for dem.
Du skal ha tålmodighet for å lese kinesiske nyregistreringer. For det første må du gjøre det to ganger hver måned. Det er nemlig to forskjellige offisielle kilder (i tillegg til de ukentlige som er basert på forsikringsselskapenes oversikter over nye poliser).
For det andre må du jobbe deg gjennom godt over 100 merker og rundt 600 forskjellige modeller.
Men det er måter å live opp kjedsommeligheten på. For eksempel notere nykommerne.
Veldig ofte står det navnet på en modell og så et tall (volum) og et prosent-tall (markedsandel eller utvikling). Når det er hvite felt til høyre for det, er det stor sannsynlighet for at det ikke fantes noe tilsvarende i fjor (eller i forrige måned – ikke sjelden sammenliknes det med måneden før).
Da vet kjennerne at her har vi en ny modell – noe å sjekke ut og være nysgjerrig på – eller simpelthen bare å forsøke å lære utenat.
Her skal du få et utvalg fra de siste tre månedene, og vi har merket de som solgte mindre enn 1000 (eller 100) biler i debutmåneden sin. Et dårlig tegn.
- Aion Hyper HT
- Arcfox aT5 (>1000)
- Denza N8
- Dongfeng Aeolus Haohan
- Fang Cheng Bao Bao (>1000)
- GAC Trumpchi E8 (>100)
- GAC Trumpchi ES9 (>100)
- Geely Galaxy L6
- Haval Raptor
- Human Horizon Hiphi Y
- Human Horizon Hiphi Z (>1000)
- Hycan V09 (>100)
- JAC QX (>1000)
- Jetour Shanhai (>1000)
- Kia EV5 (>1000)
- Livan 7 (>1000)
- Luxeed S/ (>1000)
- Lynk & Co 08
- Neta X
- Polestones 01 (>100)
- Roewe D7
- Tank 400
- Qiyuan A05 (>1000)
- Qiyuan A06 (>1000)
- Qiyan A07 (>100)
- Venucia VX6 (>1000)
- VW ID.7 Vizzion (>1000)
- Wey Gaaoshan (>1000)
- Wuling Nebula (>1000)
- Wuling Starlight
- Yangwang U8 (>1000)
Nye merker, nye modeller – på tampen av 2023.
La meg si det sånn: der står ikke utviklingen stille. Men er den bærekraftig?
Når du kan disse bilene, vil jeg påstå at du er blant de viderekommende i kinesisk bilkunnskap.