-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Registreringsstatistikk
Slike biler kjøper de i Tyrkia
Av og til hører vi fra noen skikkelige statistikk-nerder der ute. Her er litt mat for dem.
Jeg har fulgt litt med på Tyrkia i det siste. Hvorfor i alle verden skal deres nybilmarked sette nye rekorder?
Ligger ikke de enda dårligere an enn oss – eller er det jeg som leser feil aviser?
I november satte de ny månedsrekord med 115.000 biler – like mange som vi til da hadde nyregistrert hele året. Og mens vårt marked hadde sunket med 15 prosent da, økte det tyrkiske med 40 % i november og total-markedet hadde allerede krysset en million med god margin.
Men det er andre ting med dette markedet som avviker skikkelig fra vårt.
Fiat på førsteplass for eksempel. Det er bare så vidt de klarer det på hjemmemarkedet nå. Og det er ikke takket være Panda, men Ægea-modellene. De alene representerer nesten halvparten av Fiat-totalen på 16.000 november-biler.
Lokal produksjon
Dette er ikke akkurat dagens nyeste, for å si det slik. Ægea-prosjektet er Fiats eget, det stammer fra 2016, er rettet direkte mot EMEA-området og produseres lokalt: ved Tofas-fabrikken i nordvest.
Lokal produksjon preger de neste på listen også. Oyak-Renault åpnet i 1969, året etter at Tofas startet produksjonen av Fiater.
Ford-Otosan må vi helt tilbake til 1959 for å finne opprinnelsen til. Den blir nå en hub i Fords innsats for å holde på varebil-førsteplassen i Europa.
Toyota har hatt sitt eget produksjons-senter der, TMMT, siden 1994.
Stor eksport
Ta med at i 2022 ble det produsert 1,4 millioner biler i landet. 80 prosent eksportert til Europa. Dette gjorde Tyrkia til den verdens 13. største bilproduserende nasjon.
Volkswagen – som ligger som nummer tre på registreringsstatistikken – vil imidlertid ikke være med på dette.
De planla å investere 1,3 milliarder euro i et produksjonsanlegg med kapasitet på 300.000 biler i året. I starten av 2021 ble de planene skrinlagt.
«Verre for VW enn for oss» var Tyrkias lakoniske reaksjon.
Men de har fått en ny produsent: lokale Togg, rent batterielektrisk.
I november var de på ti-på-topp listen for første gang. 10. plass på merkestatistikken, mellom Citroën og Chery med 4400 biler – og 3500 foran Tesla.
På modell-statistikken er Togg enda mer imponerende: 4. plass etter Ægea og Renault Clio og Megane med godt forsprang på Toyota Corolla.
Det skal bli spennende å se om det holder.