Bilsalget ned i 2018

Overgangen til WLTP og leveringsproblemer for mange av elbilleverandørene forklarer hvorfor antallet nye personbiler falt med 6,8 prosent i fjor. Analytikere spår nedgang også neste år.

Publisert Sist oppdatert

2018 ble elbilenes år i Norge. Dagferske tall fra Statens vegvesen og bearbeidet av Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) viser en økning i antallet batterielektriske biler på 39,6 prosent, til 46.092 enheter. En firedel av dem var Nissan Leaf.

Elbilene sto i fjor for 31,2 prosent av samlet antall nye personbiler mot 20,8 prosent året før. Likevel endte antallet personbiler i sum ned med 6,8 prosent til 147.929 enheter.

I ventekø
Direktør Øyvind Solberg Thorsen i OFV gikk langt i å forklare nedgangen med køen av kunder som venter på ny elektrisk bil, samt på overgangen til det nye utslippsmåleregimet WLTP. WLTP førte til at flere bilprodusenter ble sittende fast i typegodkjenningskø og ikke hadde nok biler å levere etter 1. september. Særlig rammet dette Audi og Volkswagen.

Men 2018 var ikke på noen måte noe svart år for bilbransjen, og var – til tross for nedgangen – det sjette beste personbilåret i historien og første med fall i en jevn oppadgående kurve siden 2012.

Diesel og bensin ned
Salget av bensin og særlig dieselbiler har falt gjennom hele året og blitt kompensert av de helelektriske bilene, mens andelen hybrider og ladehybrider i nybilvolumet nærmest har stått stille.

Slik ble fordelingen i 2018 (2017-andel i parentes):

* Elbiler: 31,2 % (20,8 %)
* Bensinbiler: 22,0 % (24,7 %)
* Ladehybrider: 17,9 % (18,4 %)
* Dieselbiler: 17,7 % (23,1 %)
* Hybrider: 11,0 % (12,9 %)
* Gass: 62 biler (40 biler)
* Hydrogen: 51 biler (55 biler)

Thorsen mener det ikke lenger er mulig å se de nye bilene isolert fra de bruktimporterte fordi mange av de bruktimporterte bilene som kommer til landet knapt er brukt og derfor er med å ta av for de lange elbilkøene. En stor del av bruktimporten har på få år dreid fra voksne biler til nesten nye elbiler. 55,6 prosent av de 21.393 bruktimporterte personbilene i fjor var helelektriske.

Nissan Leaf på topp
Til tross for Volkswagens tilbakegang var det aldri noen tvil om at VW skulle ende som det mest foretrukne personbilmerket. For første gang på ti år vant ikke VW Golf modellstatistikken, men ble tydelig satt på plass av Nissan som med oppgradert Leaf maktet å utnytte elbilsuget. 12.303 nye Leaf er fjerde beste årsvolum i historien. Siden de første 373 Leaf rullet ut på norske veier sent i 2011, passerte antallet Leaf 50.000 rett før jul.

Det høye elbilvolumet drar naturlig nok ned utslippet fra nye personbiler som i fjor i gjennomsnitt var 71 gram CO2/km, ned fra 82 gram/km året før. Dette er langt under EUs flåtekrav om 95 gram/km i 2021. Norge sluttet seg til dette vedtaket sent i 2018 for å bli en del av beregningsgrunnlaget i EU for derigjennom å være sikret best mulig tilgang på de mest miljøvennlige bilene.

Dystre utsikter
Utsiktene til 2019 er usikre. OFV tror på ytterligere nedgang til 146.300 enheter, mens DNB Markets er enda mer pessimistiske og sier 142.000 personbiler i 2019 og bare 139.000 i 2020.

Bilimportørenes Landsforening derimot er mer optimistisk og antyder 150.000 nye personbiler i 2019-prognosen og at 67.500 av dem vil være batterielektriske.

Kilde: OFV

Kilde: OFV

Historiske vinnere

Bilmodell

År

Volum

1. VW Boble

1969

16.699

2. VW Golf

2015

16.388

3. VW Golf

2016

13.148

4. Nissan Leaf

2018

12.303

5. VW Golf

2017

12.164

6. Ford Sierra

1986

11.779

7. Volvo 240

1977

10.226

Nye biler i 2018

1. Nissan Leaf

12.303 (264,6 %)

2. VW Golf

9.859 (-18,9 %)

3. BMW i3

5.687 (12,9 %)

4. Tesla Model X

4.981 (4,9 %)

5. Mitsubishi Outlander

4.323 (1,1 %)

6. Toyota Yaris

3.856 (-5,3 %)

7. Volvo XC60

3.687 (49,0 %)

8. Tesla Model S

3.633 (-2,1 %)

9. Toyota RAV4

3.627 (-24,8 %)

10. Renault Zoe

3.141 (24,0 %)

11. Skoda Octavia

3.134 (-13,0 %)

12. Toyota C-HR

3.098 (-11,7 %)

13. Hyundai Ioniq

2.971 (25,3 %)

14. Volvo V90

2.902 (-15,3 %)

15. VW Passat

2.692 (-40,8 %)

16. Toyota Auris

2.426 (-25,3 %)

17. BMW 2-serie

1.943 (-18,8 %)

18. VW T-Roc

1.855 (6296,8 %)

19. Mazda CX-5

1.853 (1,9 %)

20. Mercedes GLC

1.840 (-23,0 %)

Sum

147929 (-6,8%)

Powered by Labrador CMS