-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
BilXtra Skøyen as avd Drammen:
Faglært Bilmekaniker
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer

9.750 nye personbiler i mars
Går det mot lysere tider?
Forklart med påskens innhugg i antall utleveringsdager er det ikke siden 2009 registrert færre personbiler i mars. Igjen jafset Tesla Model Y til seg hver femte nybilkunde.
9.750 nye personbiler i mars inviterer ikke til bløtkakefeiring. Men på grunn av at påsken i år falt i mars mot april i fjor, vil man først ved inngangen til mai se om det er lys i enden av den beksvarte tunnelen, eller om gode tall fra de siste registreringsdagene i mars kun er lysblaffet før en ny nedtur.
Fortsatt en av fem
For Tesla var det også bare å glemme drømmetallet fra i fjor: 7.445 nye Model Y, tidenes volum for en enkeltmodell i Norge og 38,4 prosent andel av månedens bilvolum. Men med 20,4 prosent i årets tredje måned befinner Model Y seg 12,2 volumprosent foran Toyota bZ4X, som er neste på listen. Model Y-volumet er i tillegg større enn samlet volum til de fire neste i OFVs statistikk.
Akkumulert befester Tesla posisjonen. Der er Model Y større enn summen av modellene på de fem neste plassene.
Priskutt virket
Hondas priskutt med inntil 109.000 kroner på e:Ny1 løftet plutselig modellene inn på 20 på topp-listen, og det er verd å registrere at Suzuki S-Cross var den mest registrerte fossilbilen. Samtidig bar fem av de ti på den samme listen familienavnet Toyota hvor lille Yaris Cross nå har inntatt plassen som Toyotas mest solgte fossilbil, både i mars og akkumulert.
Volvos nye EX30 klatret til fjerdeplass i mars og har på kort tid overtatt posisjonen til litt større Volvo XC40. Kinabygde EX30 er holdt utenom når kinesiske merker oppsummeres til 10,4 prosent av forrige måneds samlede volum med MG som klart størst.
Velger mindre biler
– Nå velger de fleste mindre og mer prismoderate nye biler enn gjennom de siste fem, seks årene, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV). Thorsen tror dette vil prege nybilsalget framover. Ikke bare her hjemme, også i Europa og andre deler av verden.
– I tiden framover kommer det mange nye mindre og rimeligere elbiler til det norske markedet. Det vil samtidig være biler som tilfredsstiller manges behov, og som fort kan utfordre merker og modeller som lenge har et godt feste i Norge, slår Solberg Thorsen fast.
Nøkkeltall mars 2024 (mars 2023)
* Totalvolum: 9.993 personbiler (-49,7 %)
* Elbiler: 89,3 % (86,8 %)
* Hybrider: 5,7 % (6,2 %)
* Ladehybrider: 2,2 % (4,3 %)
* Dieselbiler: 2,0 % (1,7 %)
* Bensinbiler: 0,8 % (1,0 %)
* 4x4: 69,3 % (68,1
%)
* Eierskifter: 37.973 biler (-17,1
%)
* Bruktimport: 403 biler (+35,2
%)
De mest populære modellene
Mars 2024 | Jan - mars 2024 akk. | ||||
1. | Tesla Model Y | 1 993 | 1. | Tesla Model Y | 4 704 |
2. | Toyota bZ4X | 800 | 2. | Toyota bZ4X | 1 324 |
3. | Volkswagen ID.4 | 488 | 3. | Volkswagen ID.4 | 924 |
4. | Volvo EX30 | 384 | 4. | Hyundai Kona | 763 |
5. | Volkswagen ID.3 | 286 | 5. | Volvo EX30 | 714 |
6. | Audi Q4 e-tron | 281 | 6. | Nissan Leaf | 694 |
7. | Hyundai Kona | 259 | 7. | MG4 | 599 |
8. | Skoda Enyaq/Coupe/RS | 252 | 8. | Volkswagen ID3 | 596 |
9. | MG4 | 232 | 9. | Audi Q4 e-tron | 577 |
10. | Suzuki S-Cross | 227 | 10. | Skoda Enyaq/Coupe/RS | 566 |
11. | Tesla Model 3 | 220 | 11. | Nissan Ariya | 553 |
12. | Nissan Leaf | 201 | 12. | Volvo XC40 | 479 |
13. | Hyundai Ioniq 5 | 193 | 13. | Ford Mustang Mach-E | 455 |
14. | Nissan Ariya | 164 | 14. | Tesla Model 3 | 386 |
15. | Ford Mustang Mach-E | 163 | 15. | Hyundai Ioniq 5 | 344 |
16. | Xpeng G9 | 152 | 16. | Polestar 2 | 300 |
17. | Toyota Yaris Cross | 151 | 17. | Toyota Yaris Cross | 289 |
18. | Volvo XC40 | 148 | 18. | Xpeng G9 | 282 |
19. | BYD Tang | 126 | 19. | Mazda MX-30 | 269 |
20. | Honda e:Ny1 | 123 | 20. | Suzuki S-Cross | 259 |
Totalt | 9 750 | Totalt | 22 302 |
Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken.