BMW lanserer M3 DTM Concept Car
BMW lanserer M3 DTM Concept Car
BMW lanserer M3 DTM Concept Car
BMW lanserer M3 DTM Concept Car
BMW lanserer M3 DTM Concept Car
BMW lanserer M3 DTM Concept Car
BMW lanserer M3 DTM Concept Car
BMW lanserer M3 DTM Concept Car
BMW lanserer M3 DTM Concept Car
BMW lanserer M3 DTM Concept Car
BMW lanserer M3 DTM Concept Car
BMW lanserer M3 DTM Concept Car
BMW lanserer M3 DTM Concept Car
BMW lanserer M3 DTM Concept Car
BMW lanserer M3 DTM Concept Car
BMW lanserer M3 DTM Concept Car
BMW lanserer M3 DTM Concept Car
BMW lanserer M3 DTM Concept Car
BMW lanserer M3 DTM Concept Car
BMW lanserer M3 DTM Concept Car

BMW lader opp til DTM

For første gang på 20 år utfordrer BMW i 2012 sine argeste konkurrenter, Audi og Mercedes, på hjemmebane. I helgen avduket de en forsmak på sin utfordrer, M3 DTM Concept Car.

Publisert Sist oppdatert

DTM-serien besøker München i helgen, og den anledningen benytter BMW til å presentere sin nye motorspotsatsning. Fra 2012 er de på plass i den tyske DTM-serien for å konkurrere med Audi og Mercedes.

Konseptbilen gir et første inntrykk av hvordan deres nye racerbil vil se ut, og BMW benyttet også anledningen til å presentere to av sine førere, britiske Andy Priaulx og brasilianske Augusto Farfus, to meget rutinerte sjåfører.

Tøff konkurranse
Bilen ble avduket av Dr. Klaus Draeger, styremedlem i BMW AG med ansvar for utvikling, og den nye sjefen for BMW Motorsport, Jens Marquardt.

- Neste år er vi tilbake i DTM etter to tiår for å møte våre hovedkonkurrenter i premium-sektoren, og ser fem til denne utfordringen, sier Dr. Draeger.

- Den nye satsningen fører oss tilbake til våre røtter. Vi har oppnådd stor suksess innen standardbil-racing tidligere, og jeg er overbevist om at vi kan fortsette denne suksessen i 2012. Alle i BMW gjør sitt ytterste for det, sier Draeger.

Stolt historie
I perioden 1987 til 1992 tok BMW M3 40 seire og mer enn 150 pallplasser i DTM. BMW M3 DTM er basert på fjerde generasjon M3, og utviklingen av bilen har pågått siden høsten 2010, da styret i BMW besluttet å gjøre comeback i DTM-mesterskapet.

Det nye reglementet som innføres i det tyske touringcar-mesterskapet for 2012 pålegger bruk av en rekke standard komponenter for å holde utviklingskostnadene på et overkommelig nivå, mye lavere enn i dag.

Likevel har BMWs ingeniører benyttet sine enorme tekniske ressurser til å oppnå fordeler med hensyn til motorer og aerodynamikk. Resultatet er en bil som BMW mener vil oppgløde entusiaster og DTM-fans.

Den kraftige V8-motoren, med restriktor ifølge reglementet, utvikler 480 hestekrefter. Den gjør null til hundre på ca tre sekunder og har en toppfart på rundt 300 km/t.

Rutinerte førere
Førerne som skal stå for utviklingen av bilene har et solid rulleblad. Andy Priaulx vant EM for standardbiler (ETCC) i 2004 og sikret seg tre VM-titler (WTCC) i perioden 2005 til 2007.

Han har også vist sin styrke i GT-racing, med seier i 24-timersløpet på Nürburgring i 2005 og seier i GT-klassen i årets 12-timersløp på Sebring.

Augusto Farfus kan se tilbake på 15 seire i WTCC, triumf på Nürburgring i 2010 og mange flere suksesser i BMW racerbiler.

Tre team skal konkurrere med biler fra BMW i 2012, BMW Team Schnitzer, BMW Team RBM og BMW Team RMG. Hvem som skal kjøre de andre bilene offentliggjøres på et senere tidspunkt, nå jobber teamene tett med BMW Motorsport for å utvikle bilene.

Powered by Labrador CMS