-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Fabia med pepper
Omtrent samtidig med at nye Fabia er på vei til Norge, viser Skoda det som kan bli deres neste konkurransebil.
Fabia R5 heter bilen som Skoda nå presenterer på utstillingen i Essen. De kaller den selvfølgelig «Concept» - på den måten kan de få maksimalt ut av den (de vet vi kommer til å si fra når denne bilen ikke er konsept mer, men er klar for rallyløypene).
Men før vi går videre er det verdt å huske på at den gamle Fabia S2000 ikke gjorde skam på Skodas renommé i rallyløypa. Det var med denne Andreas Mikkelsen og Ola Fløene sikret seg IRC-tittelen i 2011.
Multitalent
Nå er riktignok ikke jeg verdensmester på rallyklasser (ikke kan jeg forklare hvordan frk. Brækhus har 17 forskjellige verdensmesterskap heller) men jeg vet at den har vært stor suksess både i PWRC, SWRC, WRC-2, IRC og ERC.
Spør ikke meg, men denne rekken av mesterskap, der Fabia har hatt suksess, kommer fra helt andre kilder enn Skodas egen pressemelding, så derfor må jeg erklære meg imponert.
Minst like viktig er det at denne gamle biler vel egentlig la grunnlaget for Volkswagens egen rallysatsing der det endte med å blåse alle andre WRC-konkurrenter ut av løypa.
Det er med andre ord forventninger til Skodas nye, lille rallykjempe (hvis det er det den skal bli).
Salgsvare
Men hvorfor skulle de ellers vise en tilsynelatende rallyrigget bil, med rally-aktig dekor og grafikk, og med en rallybrukbar 1,6-liters turbomotor med rally-egnet femtrinns klikk-klakk kasse?
Denne bilen, som må veie minst 1230 kg dersom den skal møte reglementet, vil nok bli homologert utpå nyåret en gang og så bli distribuert til diverse private lag. Ingen grunn for Skoda til å konkurrere med seg selv, dersom kunde-team igjen står i kø for å få kjøpe bilen.
Norsk legende
Nå har jeg bare sett Skodas Essen-stand på bilde, men det ser ut som jeg igjen skal bli litt muggen. Det ser ikke ut til å være en eneste referanse til Skodas fantastiske rallyhistorie på standen. Eller det jeg sier: ikke en eneste referanse til John Haugland.
På en eller annen måte ble han fabrikkfører for bak-jernteppet-merket Skoda tidlig på 60-tallet.
Vi snakker Barum dekk og dårlige tennplugger og motor i hekken – ikke akkurat optimal rally-oppskrift. Han kjørte dette merket i 32 WRC rallyer og mengder av andre, og kom til mål med klasseseier 106 ganger i løpet av disse årene.
Et av norsk (og tsjekkisk = Skodas) motorhistories virkelige eventyr.
Husk å minne din nærmeste Skoda-forhandler om det når Fabia R5 blir en faktor i internasjonal rallysport igjen.