-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Honda til WTCC
På bilutstillingen i Paris kunne Honda vise en av sine nesten nye racerbiler, og en flunkende ny. Den nyeste skal kaste seg inn i Touring Car mesterskapet. Første løpet går allerede om noen dager.
Honda-debuten på Paris-utstillingen var egentlig litt spennende, for den er enda en bekreftelse på at World Touring Car Championship (WTCC) kan bli en spennende serie.
At franskmennenes egen Sebastian Loeb bare dager i forveien fortalte at han også kunne tenke seg en overgang dit, gjorde jo ikke interessen for WTCC-engasjement mindre.
LES: Loeb trapper ned
Bilen er basert på en Civic og skal utstyres med den nye racingenheten HR412E som er spesialutviklet for dette chassiset.
Hondas gamle racingarm, Mugen, skal produsere motorene som er utviklet av Hondas Research and Development senter, mens bilene skal tas hånd om av J.A.S. Motorsport som jo egentlig er Hondas motorsportavdeling med base i Milano. Men nå skal de ha sitt hovedkvarter på Hondas fabrikk i Swindon, England.
Motoren er det ennå ikke mange detaljer om, selv om utviklingsteamet snakker mye om termisk effektivitet og hvordan den er forbedret. Når man ser på fabrikkens racing motorsykkelmotor, kan man fort få inntrykk av at de vet ett og annet om det.
Men 1,6 liter turbo, bensin og direkte innsprøytning, er selvfølgelig ingen bombe.
Honda forteller at det er Gabriele Tarquini fra Italia og portugisiske Tiago Monteiro som skal være førere. Og at første løp allerede vil bli Suzuka-arrangementet den 20. oktober.
Men da er det bare en bil som skal delta, med Monteiro bak rattet. Ikke før i 2013 skal begge førerne delta i mesterskapet.
De av dere som følger med vil vite at begge førerne har Formel 1-bakgrunn.
Tarquini debuterte for 25 år siden og har vel rekord i antall kvalifiseringsforsøk som ikke ledet til noe. Men han vant WTCC så sent som i 2009 og slo dermed rekorden til Juan Manuel Fangio som den eldste vinner noensinne at et FIA verdensmesterskap.
Monteiro, eller Tiago Vagaroso da Costa Monteiro, som er hans fulle navn, har kjørt både for Jordan, Midland og Spyker, hvilket kanskje høres mye ut, men i realiteten var dette samme teamet i løpet av en del oppkjøp.
I 2005, som var hans første år i sirkuset, satte han også en rekord: Flest fullførte løp – hele 18 – i løpet av en sesong. De siste årene har han kjørt WTCC med Seat.
For å lage symmetri viste Honda også en bil fra Speed Euroserien, oppsteg-klassen for Le Mans. Den kjøres i forbindelse med LM-løp på kjente baner som SPA, Donington, Imola og Barcelona.
Bilene har chassiser fra Juno, Ligier, Norma, WFR eller Wolf, men alle har altså samme motor. Også den levert av Honda.
Så selv om ikke Hondas motorsportengasjement er åpenbart for oss her hjemme, er det bare å slå fast at de fortsetter sin racing-tradisjon.
Den startet med motorsykler på Tourist Trophy i femti-årene og kulminerte vel kanskje med Formel 1 som varte helt til de pakket sammen så ryddig på slutten av 2008-sesongen.
Ross Brawn, Hondas sjefkonstruktør, overtok teamet, og året etter ble Brawn F1, med Button og Barichello (som ble henholdsvis nummer 1 og 3 i førerverdensmesterskapet).
Stiligere arv har vel ingen racerbilkonstruktør etterlatt seg. I dag er for øvrig dette teamet blitt Mercedes-Benz Formel 1.
Så når Honda viser en helt ny, og en nesten-ny racerbil, så gjør det det med masse stolte tradisjoner i ryggen.