-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Dobbel-Lotus
Like greit med to Lotus-lag sa Lotus-sjef Dany Bahar til sin lokale BBC-stasjon da han lanserte sin nye satsning. Men la oss først slå fast: sjef hvor hvilken Lotus er det vi snakker om?
Det ble en smule forvirring onsdag da Lotus sa at de skulle lage et Formel 1-lag. For noen av oss vet at det var et Lotus Formel 1-lag i fjor også. Så hva er nytt?
Nytt er at Dany Bahar, han har vært i sjefsstolen hos bilprodusenten Lotus i et års tid nå, med fortid fra toppsjiktet hos Ferrari, har enorme ambisjoner.
Ikke bare skal han komme opp med seks nye personbiler i løpet av et par uker (virker det som), han skal jommen inn i alle sportskanaler også.
LES MER I: Teppebombing fra Lotus
Han stakk tåen ned i Indy 500-dammen tidligere i år, det skal han nå gjøre på alvor. Han skal inn i to av de mindre enseters formlene, GP2 og GP 3, og han skal angripe Le Mans på to fronter, dels med en LMP2-bil og dels med en Evora i GT-spesifikasjoner.
Det pussige er at alt dette ble fortalt ved Paris-utstillingen, men det virker som om pressen bare fanget opp alle de utrolige nye sportsbilprototypene.
Hva som også var ganske betydningsfullt i Paris, var at både Hazel Chapman, enken etter legendariske Lotus-gründeren Colin, og hennes sønn, Clive var der som gjester av Bahar.
Grunnen til at det var et viktig signal var at disse to, som blant annet drifter en stor Classic-Lotus operasjon med base like ved fabrikken, til nå har vært sett på som tilhengere av fjorårets Lotus F1-satsing.
LES OGSÅ: Lotus inn i Renault
Som noen kanskje husker kom den i gang ved at Tony Fernandes, med ganske mange penger fra Malaysia, kjøpe rettighetene til Lotus-navnet av herrene David Hunt og Kenny Whaposhott. De to hadde overtatt merkevaren da det opprinnelige Lotus-teamet lå på dødsleiet i 1994.
Alle ønsket selvfølgelig Lotus tilbake i fjor, et av de stolteste navn fra Formel 1 historien.
Satser bredt
Men så dukket Bahar opp. Noe av det første han gjorde var å ansette Claudio Berro, tidligere racingtopp hos Ferrari. I den siste jobben hadde han ansvar for Fiat-gruppens totale motorsport-innsats.
Til Racecar Engineering forteller han om et nytt 3.000 kvadratmeter stort anlegg ved fabrikken i Hethel, at de var 10 mann i motorsport-avdelingen da han begynte, at de nå er 30, og sterkt ekspanderende, og at de nok kommer til å ”tick all the boxes” når det kommer til hvilke bilsportgrener de skal ta del i.
For eksempel presiserer han at for IndyCar er det viktig med en helt egen bil, altså betydelig mer enn Takuma Satos kit-car Indysatsing for Lotus i år.
”Det eneste som ikke behøver være vårt, er motoren” sier Berro, som ikke ser bort fra at de kommer til å fortsette samarbeidet med KV-teamet der..
Mot F1
Men allerede ved Paris-tider begynte ting å peke i retning av Formel 1 også. Det så nemlig allerede da ut som om GP2 og GP3 planene skulle gjennomføres i samarbeide med Nicolas Todt’s ART-lag.
Unge Todt er sønn av FIA-presidenten og tidligere Schumachers sterkeste støttespiller og Ferraris geniale racingsjef. Og Nicolas Todt kjenner selvfølgelig Bahar godt fra Ferrari-tiden, samtidig som han aldri har lagt skjul på sine Formel 1 ambisjoner.
Egentlig overrasket det, ikke å finne Todts navn i gårsdagens ”tilbake til F1”-melding.
Og Le Mans
Når det gjelder Evora GT vil dette bli en GT2-spekket versjon av Evora Cup GT4-bilen fra Silverstone i oktober. Planen er å bygge en serie på 10 av disse, neste år. Særlig er det amerikanske kunder som har uttalt interesse for dette prosjektet, forteller Berro.
Med hensyn til LMP2 så sier både Berro og Bahar at helst hadde de gjort en LMP1, men det er meget kostbart og krever en mye større organisasjon enn de har nå. (Enda godt at de begrenser seg på ett område).
Men ambisjonene er ikke mindre for det. De skal bygge en coupé, alt skal gjøres i huset, bortsett fra motoren som blir en Cosworth-utviklet fireliter som opprinnelig stammer fra Toyota.
Man regner med at bilen er klar til mindre løp i løpet av høsten, og at innsatsen for alvor skal skje i 2012.
Det er også en indikasjon på hvor alvorlig de tar denne jobben at de har hentet Paolo Cantone som konstruksjonssjef for denne delen.
Høres navnet hans italiensk ut? Enda en Ferrari-type? Ja, og nei. Ferrari har jo ingen Le Mans ekspertise. Cantone er italiensk, men han var sjef for Peogeots 908 HDi-satsing.
Fire bedre enn to
Forut for gårsdagens Lotus-melding var det mye snakk om at Bahar ville nekte Fernandes å bruke Lotus-navnet og -logoen.
Lotus har også sagt at de ville påvise at Hunt & Co. slett ikke hadde noen rettigheter til Lotus-navnet samtidig som det ble påstått at Fernandes-leiren hadde brutt mange av de kontraktvilkårene som ligger i bunnen, bl.a. salg av supporterutstyr og tvilsom bruk av logoer.
Men med gårsdagens intervju med BBC Radio Norfolk, ”ikke noe problem i det hele tatt – fire biler er bedre enn to” kan ting tyde på at det blir en fredelig jul, og at alle kan gå tilbake til dataprogrammene og konstruere noen biler som virkelig ærer det tradisjonsrike navnet.