-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Styrer med PS4-kontroll
Nissans tilknytning til PlayStation gjennom spillet GranTurismo har vært tett i mange år. Nå har de kjørt en full-størrelse GT-R rundt Silverstone med en PlayStation 4-kontroller.
Visste du at grafikken til telemetrien i en Nissan GT-R er utviklet av Polyphony – selskapet bak den vanvittige TV-spillsuksessen Gran Turismo?
Vel, det er bare en av flere måter Nissan og GranTurismo har samarbeidet. I mange år har Nissan drevet sitt GT Academy, som skal bringe gamerne ut av sofaen og ut på en ekte racerbane.
Tanken er enkel: Er du skikkelig god i Gran Turismo på PlayStation, har du kanskje det som kreves for å kjøre ekte bil på ekte bane også.
Første fører som tok dette steget var spanske Lucas Ordóñez i 2008. Etter å ha tatt steget inn i Nissans motorsport-program har 32-åringen to pallplasser i LMP2-klassen på Le Mans, og flere fulle sesonger i GT-klassen.
Linken mellom Nissan og Gran Turismo inneholder også muligheten til å kjøre GT-R på bane med kamera og datalogger, for så å kunne laste inn resultatet i Gran Turismo. Der kan man se bremsepunkter og linjevalg, og faktisk «kjøre mot seg selv» i spillet.
Det er så nærme en ordentlig kjøresimulator man kommer.
Og nå tar Nissan det et steg lengre. Nå har de nemlig kjørt Nissan GT-R på Silverstone-banen ved hjelp av en PlayStation-kontroller.
Ja, en full-størrelse, ekte GT-R – rundt en full-størrelse, ekte bane.
Hvordan i alle dager fikk de til det?
Bilen som i radiostyrt form fikk navnet GT-R /C ble utstyrt med fire roboter, som hver tar seg av styring, gass, brems og gir.
PlayStation-kontrolleren, eller DualShock 4 på Sony-språk, ble håndtert av Jann Mardenborough, som i 2011 vant GT Academy.
Mardenborough satt i et helikopter over banen for å få fullt fugleperspektiv av banen, og ved hjelp av Vbox-loggeutstyr i bilen hadde han sanntidsinformasjon om bilens hastighet til enhver tid.
Rundetiden rundt banen ble på det raskeste 1:17:47, med en gjennomsnittshastighet på 122 kilometer i timen. På det raskeste var Mardenborough oppe i 210 kilometer i timen.
Normaltiden rundt den 2638 meter lange nasjonal-banen på Silverstone er rundt 1:11:00.
Kanskje er dette en middelvei mellom dagens racing-serier og fremtidens roboracing?