Mest pop i Japan:
Norsk laks og Petter Solberg

Tokyo (BilNorge.no) – Han er større enn Ibsen, Bjørnson, Kon Tiki, Kong Harald og Aha. Han kan bare sammenlignes med norsk laks.

Publisert Sist oppdatert

Petter Solberg er den uten tvil mest kjente nordmannen blant 127 millioner japanere. ”Alle kjenner rallykjøreren. Hver eneste bladbutikk har masse blader der han preger forsiden. Den norske ambassaden verdsetter Norges kjendis nummer 1.

Ingen dyrker helter mer enn japanerne. Det merket Aha og det merker nå Petter Solberg. Han er i følges Norges Japan-ambassadør, Åge B. Grutle, den uten sammenlignet mest kjente nordmannen i Japan i dag. Han kan bare sammenlignes med norsk laks som japanerne elsker og spiser mer og mer av. Hver uke går det fra Gardermoen til Tokyo to enorme DC10 fly fullstappet med norsk laks.

Over alt
Men det er Petter Solberg de fleste forbinder med Norge. Aviskiosker oversvømmes med bilblader der Petter har en sentral plass. Det skrives mer om han i Japan enn i Norge. Det er ikke den ting ikke japanerne vet om ham. Og det ser nesten ikke ut til at de får nok av sin rallyhelt.

På bilutstillingen i Tokyo står hans rallybil, og det er stim av gamle og unge som bare vil se den. På storskjerm snakker Petter om rally og Subaru. Hans Spydeberg-engelsk passer mange japaneren meget godt. For han snakker med enkle ord og har en aksent som japanerne hevder er lettere å forstå. Og han er nesten ikke til å stoppe når han første begynner å skryte av Subaru. Litt må de jo få igjen for de millionene han koster fabrikken i året.

Middag i ambassaden
Den norske ambassaden i Japan kunne gjerne tenke seg å utnytte Petter Solberg for alt han er verdt. Sist han var på Japan-besøk, ble han høytidelig invitert til middag i den norske ambassade-residensen. Og i Japan regnes det som virkelig noe helt utrolig stort å bli invitert til en ambassademiddag.

Men ambassadør Åge B. Grytle innser at Petter ikke har tid til å være en ”Norges-ambassadør nummer to i Japan. Men ingen er i tvil om at det hadde vært en god investering, for Petter fenger, særlig blant unge japanere – og det er de som på sikt har pengene og kan reise jorda rundt.

Nordmenn i Japan hevder at drømmen hadde vært om Petter Solberg kunne kjøre rundt i sin rallybil merket ”Norwegian Salmon”. Da ville de to største norske kjendisene sitte i samme bil. Og ingen er i tvil om at hadde Petter reklamert for norsk laks, ville den norske lakseeksporten gått en lys framtid i møte.

Og kanskje kunne all laks blitt merket med ”Petter Solberg”.

Powered by Labrador CMS