-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
FIA er lei stygge racerbiler
De prototypene som har herjet på Le Mans i helgen er ikke direkte vakre. Ikke er de spesielt representative for merket sitt når det kommer til design heller. Dette vil FIA endre på.
Det er de såkalte prototypene som det internasjonale bilsportforbundet (FIA) nå vil til livs.
Under 24-timersløpet på Le Mans sist helg (og VM-serien WEC) er deltagerne inndelt i fire klasser – LMP1 og LMP2 som er såkalte prototyper, og GTE Pro og GTE Am som er basert på sportsbiler som hvem som helst med penger nok kan kjøpe – dog tilpasset et regelverk som gir rom for en viss trimming.
Stadig flere produsenter viser interesse for GT-klassene – i år var BMW nykommer der og konkurrerte mot merker som Porsche, Ford, Chevrolet, Ferrari og Aston Martin. Porsche gikk seirende ut, sågar med dobbeltseier. BMW havnet et stykke ned på listene.
I den grommeste prototyp-klassen var Toyota i år alene igjen blant bilprodusentene etter at Audi trakk seg i forbindelse med «diesel gate» og Porsche kastet inn håndkleet etter å ha vunnet 24-timersløpet de to siste årene.
I år var det endelig Toyotas tur til å innta de to øverste pallplassene etter å ha unngått så vel tekniske problemer som alvorlige uhell.
Men bilene Toyota vant med ser ikke ut som noe annet Toyota bygger. Eller andre produsenter heller, for den slags skyld.
Men nå tar FIA grep og lanserer en ny klasse for perioden 2020-2024 som erstatning for dagens prototyper.
Bilene skal bli kulere å se på og ha mer til felles med produksjonsmodeller fra de respektive merkene. Og de skal koste vesentlig mindre enn dagens prototyper siden de er basert på produksjonsmodeller, om enn eksklusive sådanne.
FIA antyder at dagens LMP1-deltagere kan redusere budsjettet med rundt 75 prosent.
Men teknologisk skal de videføre ideene fra dagens prototyper med hybride drivlinjer (KERS), firehjulsdrift og samlet effekt på rundt 1000 hester. Og de skal gjøre en runde på Le Mans på rundt 3 minutter og 20, nivået for årets raskeste.
Det blir relativt fritt med hensyn til hvor store motorer man kan benytte, men FIA vil sørge for jevn konkurranse gjennom den allokerte drivstoffmengden.
Der man må velge mellom estetikk og for eksempel aerodynamikk, skal det estetiske prioriteres. Bilene skal vekke like mye oppmerksomhet på en bane som de gjør i sine salgslokaler.
Toyota viste oss eksempel på hvordan en slik bil kan bli for et halvt års tid siden (bildet), og nå hadde de forslaget sitt utstilt på Le Mans.
FIA trakk frem andre eksempler på aktuelle kandidater til den nye toppklassen ved å nevne modeller som Aston Martin Valkyrie og McLaren Senna.
Hva den nye klassen skal hete, skal avgjøres av racing-fans i en avstemming.