Loebs nye kontor

De møttes på Paris-messen i fjor, Sébastien Loeb og Citroën C-Elysée. Nå blir dette Loebs nye arbeidsplass.

Publisert Sist oppdatert


Dette er nemlig bilen Loeb skal kjøre i neste års World Touring Car Championship – WTCC.

Som vi annonserte da nyheten om Citroën og Loebs WTCC-deltagelse ble kjent, benytter WTCC-bilen samme motor som WRC-bilen DS3. 1,6 liter og 380 hestekrefter bør flytte greit på den 1100 kilo tunge ekvipasjen med bil og fører.

I årets WTCC kjører biler vi kjenner godt her i Europa. BMW 320, Honda Civic, Ford Focus og Chevrolet Cruze, for eksempel. Men Citroën C-Elysée er ukjent her på berget. Det er fordi den ikke selges i Europa.

Citroën C-Elysée er nemlig en kompaktsedan myntet på utviklingsmarkeder; Kina, Sør-Amerika og Russland blant annet.

Flere av WTCC-rundene kjøres i disse markedene, så valget om å kjøre en slik bil er ikke helt unaturlig.

«Rent teknisk er valget om å bruke en tre-boks-sedan ideelt med tanke på aerodynamikk. C-Elysée er derfor det perfekte valg», sier Xavier Mestelan-Pinon, teknisk sjef hos Citroën Racing.

Bilen vises for første gang frem for publikum under Frankfurt-messa, som starter 12. september.

Fakta: Citroën C-Elysée WTCC

Motor:

1,6 liter 4-syl. turbobensinmotor, 1598 ccm.

Effekt:

380 hk v/6000o/min.
400 Nm v/4500o/min.

Lengde x bredde:

4.577 x 1.950 mm

Akselavstand:

2700 mm.

Egenvekt m/fører:

1100 kg.

Materialer:

Stål og komposittmateriale

Drivverk:

Forhjulstrekk, Sadev 6-trinns sekvensiell girkasse

Bremser:

380 mm ventilerte skiver foran, firestemplet
300 mm ventilerte skiver bak, tostemplet

Styring:

Hydraulisk servostyring

Powered by Labrador CMS