-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Bilia Norge AS:
Salgssjef, Volvo Hamar
-
Harald A. Møller AS:
Produktsjef Digital Aftersales
-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Tommy Rustad gir full gass
Full gass på racerbanen og på landeveien. Racerføreren Tommy Rustad er ikke kjent for å spare på gassen. Nå bruker han også gass som drivstoff på sin privatbil.


Tommy Rustad fyrer sin Hemi på gass
Tommy Rustad fyrer sin Hemi på gass
Med rundt 45.000 kilometer i året bak rattet i sin privatbil er den norske racerføreren og Autofil-kjendisen opptatt både av kostnadene og miljøet når han velger sitt fremkomstmiddel. Han farter rundt på nordiske racerbaner der han kjører det prestisjefylte svenske STCC-mesterskapet i en Opel Astra. Etter en måned med en gassdrevet Dodge som privatbil er Rustad meget godt fornøyd.
-Bilen er selvfølgelig en hybrid slik at jeg også kan bruke bensin, men det er sjelden jeg kobler over til bensin. Det er tross alt 48 bensinstasjoner i Norge som leverer gass til biler, og mange av dem er i Oslo og Akershus, sier Tommy Rustad. Besparelsene ved å bruke gass er enorme i følge Rustad.
-Prisen på gassen er om lag det halve av bensin. I min Dodge Durango sitter det en 5,7 liters V8 motor som yter 335 HK. Den bruker 1,8 liter gass per mil. Det er rundt 20 % mer enn bensinforbruket, men prisen på gass er i underkant av fem kroner literen, kan Tommy Rustad fortelle.
Gass-sytemet på Rustads bil er ettermontert i Norge, og leveres ferdig montert for rundt 30.000 kroner. Alfaset Auto, som holder til både i Oslo og på Lørenskog, leverte 88 nye biler med gassanlegg i fjor. Daglig leder Roger Hansen antyder at det i år kan bli nærmere en dobling.
-Etterspørselen blir bare større og større for en rekke bilmerker. Man kan regne med rundt 50% besparelse på drivstoffutgiftene, og det er mest å hente på store biler med stort drivstofforbruk. Investeringen på rundt 30.000 kroner gir bilen en merverdi den dagen den skal byttes, og kan således forsvares, kan Roger Hansen fortelle.
Alfaset Auto begynte å forske på gassdrevne biler allerede i 1992, men først nå mener Hansen at systemet er ferdig utviklet for det norske markedet.
-Vi har prøvd og feilet mye i over ti år. Den største utfordringen er norsk vinterkulde. Nå er imidlertid dyser blitt utprøvd og bra nok for temperaturer ned mot 30 minusgrader, sier Roger Hansen som ser for seg en stor økning av antall gassdrevne biler på norske veier i fremtiden.