-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Hjelpearbeider
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Leasingansvarlig/takserer
-
Møller Bil Oslo Vest:
Kundefrontmedarbeider
-
Nardo Bil AS:
Chief Operating Officer
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Møller Bil Rud:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Takserer
-
Møller Bil Bruktbilsenter Hvam:
Salgssjef/Plassjef
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Lakkleder/lakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Møller Bil Hamar:
Nybilselger
-
Møller Bil Hamar:
Salgstrainee/Juniorselger
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Viser gammel racerbil:
Fiats 120 år gamle festforestilling
De fleste racerbilene fra Helte-tiden er borte. Ren flaks gjorde imidlertid at en Fiat-racer fra 1904 fremdeles kan vises i all sin prakt. Du kan møte den i London den 2. og 3. november.
«I all sin prakt» betyr i dette tilfelle at det nærmeste du kan sammenlikne den med er en fullskala katolsk messe.
Her føler du høytid, ettertanke og takknemmelighet når du møter denne bilen. Og akkurat som en katolsk gudstjeneste appellerer den til alle sanser.
Smak- og luktesans, kanskje spesielt. Eksosskyene, flammene ut av eksosrørene, sprutende motorolje og fett som sentrifugeres av kjedene som driver bakhjulene, setter seg fast i nesen og klistrer seg til tungen.
Synet blir heller ikke upåvirket, det blir virkelig engasjert når den store, røde fortidsmaskinen dundrer av gårde i en hastighet du ikke tror før du har fått høre den.
Og samme hvor mye du prøver å dekke til ørene – du klarer ikke isolere blandingen av mekanisk grining, komponenter som helst vil legge seg ned og dø, og alle lydene som bare oppstår på grunn av fart. Alt mikses sammen til en overveldende konsert du aldri har hørt maken til.
16,2 liter med 130 hk
Dette er en bil med motor på 16,2 liter, med 130 hester som er bygget med bare ett formål: racing.
Bilmuseet i Torino har stått bak en tre års lang omfattende restaureringsinnsats og gjort den klar til at den også kan delta i 125-årsfestene for produsenten selv.
Det er ikke mange tilbake av de racerne som satte farge på bilhistorien i pionertiden. Ganske mange av dem ble bygget om til luksus-limousiner. Svært mange ble kjørt i hjel, og ikke så få ble blandet opp med andre motorer eller chassiser eller … Slik at de i dag er en skikkelig cocktail av diverse milepæl-biler.
Denne Corsaen er imidlertid beundringsverdig original og har en komplett historie.
Dette var en av de tre Corsa-modellene som ble bygget i 1904 (står det). Akkurat denne bilen hadde sin storhetstid i 07 – da vant den alle de tre store løpene: Targa Florio på Sicilia, Kaiserpreis på en 73 km lang rute i Taunusfjellene og den virkelig juvelen i løpskronen: Frankrikes Grand Prix i Diepppe.
Nazzaro bak rattet
Det var Felice Nazzaro som vant alle tre – du ser ham på et av de gamle fotografiene her.
Fiat hadde som politikk å knuse alle sine avanserte modeller slik at innovasjoner ikke skulle komme på vidvanke. Men denne ble overtatt av Fiats franske importør som ville bruke den til reklameformål.
Så ble den kjøpt av en sykkelbil-produsent – han bygde vel aldri en bil som gikk fortere enn 70 km/t – som brukte den som privatbil inntil den ble parkert. Der ble vraket oppdaget av en fyr som kunne litt om gamle biler og som delvis restaurerte den inntil han solgte den tilbake til Fiat.
Der har den stått på Fiats eget eksklusive museum, inntil ansvaret ble overtatt av det store bilmuseet i Torino som nå har restaurert det hele.
På plass i London
Nå er den hentet til London, der den dels skal være en sentral dekorasjon på den store presentasjonen på Pall Mall lørdag den 2. november. Før den – og det blir virkelig et klimaks – skal kjøre sammen med alle de andre gamlingene fra Hyde Park til kaia i Brighton, dagen etter.
Et av de virkelig genuint britiske bilarrangementene du kan oppleve.
Går den som jeg håper, komme den til å dundre av gårde tett oppunder lovlig maks hastighet store deler av veien. Forhåpentlig over også, her og der.
Det blir litt av en kontrast til alle de andre 120-eller-eldre-åringene som deltar og kommer til å bli et syn som sent glemmes av dem som opplever det.
Det er forresten litt morsomt at Royal Automobile Club som er blant arrangørene, har et praktfullt maleri av Nazzaro i denne bilen som slåss om førsteplassen med Renaulten til Claude Richez i det franske Grand Prixet. (Du finner også det blant Fiat-bildene her).
Spoiler Alert
Men så, en Spoiler Alert.
Så langt har vi gjengitt deler av en pressemelding fra arrangørene. Men i min bok ble ikke denne bilen bygget før i 1907, da det ble innført en ny Grand Prix Formel som tillot både større og tyngre biler enn tidligere. Hvis det er riktig, er egentlig ikke dette en bil som har adgang til Brighton-løpet – den er for ung!
Det ødelegger selvfølgelig ikke noe for hele dramaet. En bil som dette, i bevegelse, er en megaopplevelse uansett. Men jeg er allikevel spent på om denne historien kanskje får en litt annen avslutning enn det legges opp til i denne teaseren.