-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist Fabrikksystemer - Servicemarked
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
BilXtra Skøyen as avd Drammen:
Faglært Bilmekaniker
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer

Rodin FZero:
Hei Valkyrie – ta en titt i speilet
Det er svært passende at Rodin-bilene er svarte. Akkurat som bilene er The All Blacks fra New Zealand, og jommen var det ikke på hekta at de vant World Cup i Paris igjen i år. Nå er det opp til en All Black Rodin å sette denne tøffe antipoden på kartet igjen.
Kjapp rekapitulasjon:
Årets World Cup gikk i Frankrike i høst og The All Blacks knuste Argentina så fryktelig i semifinalen at de var klare favoritter til finalen. Det ville i så fall bli deres fjerde tittel og bare bekrefte dem som det beste laget i Cupens historie.
Slik gikk det ikke – men det var på hekta. Sør-Afrikas Springboks tok den knepent: 12 – 11. Fire år til neste gang.
David Dicker regner imidlertid med at han kommer tidligere til mål.
Denne tekno-milliardæren har du tidligere møtt bak rattet i sin egen Rodin FZED – et oppgradert Formel 1 prosjekt fra Lotus som nå gjøres om til private eiere med private baner.
Dagens prosjekt er derimot en bil som skal gruse Aston Martins Valkyrie.
Raskere enn F1
FZero heter den, og verdens raskeste snakker han om – men nøyer seg med litt i underkant av 400 km/t. Og han brukte dagene før jul til å testkjøre den første av dem på sin egen bane nær Mount Lyford på New Zealands South Island.
I motsetning til FZED (Lotus T125) skal FZero bli raskere enn noen Formel 1-bil, for denne bygges helt uten å skjele til noe racing-reglement. «Ingen regler, ingen grenser», sier Dicker og forteller at hele testen fulgte programmet til punkt og prikke.
En vesentlig del av pakken er RC.TEN motoren, også den designet av Dicker. Fire liters V10 med eller uten twin turbo, og på det meste 1031 hester ved 9.500 omdreininger, pluss 174 fra elmotoren som også er starteren (!), og 700 Nm ved 8.500.
Motoren er utviklet i Storbritannia av Neil Brown Engineering, mens den åtte trinns automatiserte kassen er bygget av Ricardo. Hele enheten skal senere kunne leveres som en «crate motor» for folk som tenker på egne konstruksjoner. Pris: 1,8 millioner pund.
Flere baller i lufta
Dicker har klokelig nok ikke sagt noe om programmet videre – han kommer til å ta den tiden han trenger. Og har allerede vist at han gjerne kaster bort noen måneder på å følge andre mål også.
I år har han blant annet slått seg sammen med Carlin – racing-teamet – og jobbet, forgjeves, med å bli det 11. laget i Formel 1. Han støtter også Liam Lawson – reservefører for Red Bull som deltok i fem Grand Prix løp i år.
Dette er en av de åpenbare grunnene til at den første FZED ennå ikke er levert til den første kunden.
Han sier at han skal bygge de første 30 FZED før han begynner å levere FZero. I tillegg jobber han på en batterielektrisk landeveisbil.
La oss heie frem FZero før han begynner på det batterielektriske.