-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Rodin FZero:
Hei Valkyrie – ta en titt i speilet
Det er svært passende at Rodin-bilene er svarte. Akkurat som bilene er The All Blacks fra New Zealand, og jommen var det ikke på hekta at de vant World Cup i Paris igjen i år. Nå er det opp til en All Black Rodin å sette denne tøffe antipoden på kartet igjen.
Kjapp rekapitulasjon:
Årets World Cup gikk i Frankrike i høst og The All Blacks knuste Argentina så fryktelig i semifinalen at de var klare favoritter til finalen. Det ville i så fall bli deres fjerde tittel og bare bekrefte dem som det beste laget i Cupens historie.
Slik gikk det ikke – men det var på hekta. Sør-Afrikas Springboks tok den knepent: 12 – 11. Fire år til neste gang.
David Dicker regner imidlertid med at han kommer tidligere til mål.
Denne tekno-milliardæren har du tidligere møtt bak rattet i sin egen Rodin FZED – et oppgradert Formel 1 prosjekt fra Lotus som nå gjøres om til private eiere med private baner.
Dagens prosjekt er derimot en bil som skal gruse Aston Martins Valkyrie.
Raskere enn F1
FZero heter den, og verdens raskeste snakker han om – men nøyer seg med litt i underkant av 400 km/t. Og han brukte dagene før jul til å testkjøre den første av dem på sin egen bane nær Mount Lyford på New Zealands South Island.
I motsetning til FZED (Lotus T125) skal FZero bli raskere enn noen Formel 1-bil, for denne bygges helt uten å skjele til noe racing-reglement. «Ingen regler, ingen grenser», sier Dicker og forteller at hele testen fulgte programmet til punkt og prikke.
En vesentlig del av pakken er RC.TEN motoren, også den designet av Dicker. Fire liters V10 med eller uten twin turbo, og på det meste 1031 hester ved 9.500 omdreininger, pluss 174 fra elmotoren som også er starteren (!), og 700 Nm ved 8.500.
Motoren er utviklet i Storbritannia av Neil Brown Engineering, mens den åtte trinns automatiserte kassen er bygget av Ricardo. Hele enheten skal senere kunne leveres som en «crate motor» for folk som tenker på egne konstruksjoner. Pris: 1,8 millioner pund.
Flere baller i lufta
Dicker har klokelig nok ikke sagt noe om programmet videre – han kommer til å ta den tiden han trenger. Og har allerede vist at han gjerne kaster bort noen måneder på å følge andre mål også.
I år har han blant annet slått seg sammen med Carlin – racing-teamet – og jobbet, forgjeves, med å bli det 11. laget i Formel 1. Han støtter også Liam Lawson – reservefører for Red Bull som deltok i fem Grand Prix løp i år.
Dette er en av de åpenbare grunnene til at den første FZED ennå ikke er levert til den første kunden.
Han sier at han skal bygge de første 30 FZED før han begynner å levere FZero. I tillegg jobber han på en batterielektrisk landeveisbil.
La oss heie frem FZero før han begynner på det batterielektriske.