-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Nissans nye LM-forsøk
I Genève viste Nissan frem sin nye spennende Le Mans-utfordrer. Men det er fremdeles viktige detaljer de ikke har fortalt om.
Mange husker kanskje Nissan fra Le Mans i den aller nærmeste fortid som Delta-bilen. Den med forhjulene tett sammen og med en form ovenfra som så ut som et deltavingefly.
Innsatsen fikk i hvert fall masse positiv oppmerksomhet, selv om det ikke akkurat ble noen topp-plasseringer.
Nå er de på gang igjen med noe som er litt mer konvensjonelt, men bare litt.
GT-R LM NISMO kaller de bilen, og det er jo litt spennende at de knytter den opp mot GT-R modellen. Da er det temmelig åpenbart at de ikke ser for seg noen total fiasko i hvert fall.
Men det eneste jeg kan se GT-R og denne har felles, er motor foran og firehjulsdrift – og selv dette er sannheter med modifikasjoner.
Svinghjul
Motoren sitter åpenbart foran, men jeg er ikke en gang sikker på hvilken vei den sitter og om den er montert i en ramme helt foran, eller helt bak mot føreren. Vi fikk ikke lov til å åpne et eneste panel, så jeg kan heller ikke si noe om hvilken hybrid-type de har bestemt seg for.
Meldinger fra Nissanleiren forteller om svinghjul, altså en ren mekanisk hybrid, men om det er et eller to svinghjul aner jeg ikke (det er plass til to).
Men det er visstnok også fremdeles slik at de ikke har utelukket muligheter for å plassere et sett superkondensatorer ned i den plassen som opprinnelig var beregnet for svinghjulene.
Sikkert er det imidlertid at hybrid-delen skal drive bakhjulene, mens forbrenningsmotoren skal drive forhjulene. Noen forhjulsdrevet bil på Le Mans tror jeg ikke vi har hatt siden Panhard-derivater og Saaber hylte rundt banen på femti-tallet. Motoren foran er ikke så lenge siden: Panoz deltok til 2003.
Ulikt fottøy
Men all denne tyngden foran og vesentlig forskjell på mengden av krefter som skal ut gjennom forhjul og ut gjennom bakhjul, gjør at de spesialbygde Michelin-dekkene bak er bygget meget smalere enn de foran (23 cm mot 36 cm).
Vi vet heller ikke hvilken motor som brukes. Det sies 60-graders V6 og twin turbo. Utgangspunktet kan godt være den 1,6-literen som Cosworth aldri fikk brukt i Formel 1.
I så fall snakker vi om muligheter for 1000 hester, men sannsynligvis er den trimmet ned til 600-800 hk. Og hvis det er svinghjul vi snakker om (akkurat som vi fant på Hope-Polevision-installasjonen i en Courage fra 2011 – den første hybriden noen gang på Le Mans) kan det avleveres cirka 500 hk derfra.
Banebrytende
Det er Ben Bowlby, mannen bak Delta-bilene, som har fått fornyet tillit (og, åpenbart, et visst budsjett) fra Nissan. Bare det at briefen hans var at han ikke skulle bygge noen Audi-kopi, viser at også Nissan er innstilt å finne nye veier.
Og de er såpass sikre på dette at de sier at prosjektet vil være i stand til å innkassere de første førstepremiene i løpet av to år.
Jeg vet i hvert fall hvem jeg kommer til å heie på blant Le Mans-bilene i år.