-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Russisk Revolusjon
Lada var i Paris. Og viste en ny racerbil. Revolution 3.
Stadig bedre
Hver gang jeg setter meg inn i en Lada dukker det opp helt påfallende forbedringer. Man ser og kjenner at materialene blir bedre og sitter bedre sammen, og man ser på for eksempel skjøtene på karosseriet og lakkoverflatene hvordan man tar i bruk stadig mer av det aller nyeste fra verdens (først og fremst tysk) verktøyindustri.
Men her skal vi la Lada 1117, 2170 og 2172 ligge (hvorfor i all verden fortsetter de å bruke denne planstyringsnummereringen som modellnavn?), selv om de er nye og fortjener oppmerksomhet. For her skal vi ta oss av flærret.
Lada har vist ferdige rallybiler og uferdige sportsbildrømmer før de. Og denne virket heller ikke helt ferdig, men på den annen side har vel aldri finishen vært maksimal på en bil ment for seriøs banebruk – og denne er det.
Baneklar
Det er en lukket toseter med midtmotor, og siden de sier at denne skal kunne brukes i Ladas en-merke racing-serie som de kalle Revolution, er det mye som tyder på at denne skal i produksjon. Og da heter den Revolution 3.
Konstruksjonen er ganske tøff, gitterrørramme som på en gammel Lotus. Plastic-panelene hektes utenpå og skaper et tilsynelatende effektivt skall rund de to om bord som befinner seg inne i en skikkelig racingmiljø med bøyle og lettvektsseter og firepunktere og god instrumentering.
Alvoret kommer fra en toliters Renault-motor som her yter 245 hester ved hjelp av en gedigen turbo.
Vekten er ikke så gal, så vidt over et tonn, og da snakker konstruktørene om mindre enn seks sekunder til hundre, og tohundreogfemti som topp.
Det ble ikke sagt, men sekstrinnskassa og firehjulsdriftsystemet kommer nok også fra Renault. En av Ladas mange internasjonale samarbeidspartnere.
Lada er for øvrig en fabrikk som i år er på full fart mot en produksjon på 800.000 biler igjen.