-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist Fabrikksystemer - Servicemarked
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
BilXtra Skøyen as avd Drammen:
Faglært Bilmekaniker
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer

Mot en renere fremtid
Toyota møter Le Mans med hydrogen
Jeg synes litt synd på Toyota etter årets Le Mans. Det er jo de som har holdt liv i toppklassen i mange år nå, en periode der Le Mans egentlig bare var en skygge av seg selv. Så kommer alle disse oppkomlingene i 2023 og Toyota ender på ikke-vinner plass.
Jeg aner ikke hva familiemedlem, og fremdeles toppsjef, Akio Toyoda, sa etter andreplassen – han var i hvert fall på plass. Men jeg vet hva han sa før årets 24-timer, for Toyota benyttet dagene før til å avduke sin neste LM prototype.
GR H2 Racing Concept heter den. GR etter Gazoo Racing, Toyotas racing-divisjon, og H2 etter drivstoffet.
Dette er en bil merket 2026, for da skal Le Mans arrangøren få med en klasse som går på hydrogen. Enten med brenselceller eller med direkte forbrenning – og det skal lages noen «balance of performance» regler som skal skape forholdsvis like forhold uansett hvilken driftsform du velger.
Kun vanndamp
Automobile Club de l’Ouest (ACO), Le Mans-arrangøren, har sagt at 2026-klassen bare er starten på en myk overgang til 2030 da alle deltakerne i 24-timeren skal kjøre på hydrogen.
Om den kommende raceren sin sier ikke Toyota annet enn at den skal fyres av direkte innsprøytet hydrogen uten å gå omveien om brenselceller. Men flere detaljer får vi foreløpig ikke bortsett fra at bilen måler 510 cm i lengden og 205 i bredden.
Helgens nummer to bil målte til sammenlikning 465 cm og 190.
Kjent teknologi
Toyota har hatt noen hydrogenbrennende Corollaer i gang i en serie i Japan og i lange løp i Thailand. Og de fullførte nylig Fuji 24 timer med en slik bil.
– Le Mans er et sted der vi virkelig kan pushe grensene og se langt inn i fremtiden, sier Akio Toyoda.
– Mitt mål er å bli karbon-nøytral uten at det skal gå ut over fart eller spenningen vi opplever i racing, er budskapet derfra og han fortsetter:
– Jeg hadde ikke investert i dette hvis jeg ikke trodde vi kunne vinne med slike biler. Dessuten ser jeg på det som en måte å drive våre produksjonsbiler på. Vi er allerede 50 prosent på veien mot det som kan gjøre denne teknologien aktuell for våre produksjonsbiler – avsluttet han.