-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
WRC: Nye regler, nye biler
Skal Petter Solberg kjøre Mini, var spørsmålet (på fransk) da Paris-messen åpnet. Kanskje ikke helt i tåka?
Paris-utstillingen minnet oss om at det kan være mange gode grunner til å følge med på Rally-verdensmesterskapet neste år.
Tre av de nye bilene sto der og fortalte oss at nå kuttes kostnadene med 20 prosent, slik at vi kan regne med flere deltakere. Det var jo også åpenbart på spesifikasjonene at nå kan vi vinke adjø til turbo og to-liter, nå er det 1,6 som gjelder. 4x4 fortsetter, men bilene blir mindre.
DS3, Fiesta og Mini demonstrerte det ganske klart.
Det er jo også håp om å få litt morsommere førere i sporet, Kris Meeke, oppdratt i McRae-tradisjonen kommer i Minien. Matthew Wilson blir nok en sterk faktor i Fiesta – uavhengig av at hans far også er sjef for Ford-teamet, Ford har to andre spennende finner, Hirvonen og Latvala, og se ikke bort fra at vi fremdeles kan nyte synet av en ellevill tidligere F1-verdensmester, Kimi Räikkönen som prøver å løfte Citroënen sin ut av et dike.
En sulten Dani Sordo kommer sikkert til å merkes, og Sebastien Ogier vil nok stadig hyppigere minne Sebastien Loeb på at han ikke er garantert å vinne.
Og siden Minien skal drives av Prodrive, de samme som bestyrte Subaru da Petter Solberg ble verdensmester, var det naturlig at han skulle få spørsmål om han ikke ville tilbake til sitt gamle hjem, av de franske journalistene.
”Så lenge Mini ikke skal kjøre et fullt WRC-program er det helt uaktuelt”, svarte han, samtidig som han fortalte et samlet fransk rallypressekorps (ved Alsace-rallyet) at ”Citroën Norge er meget fornøyd. Fra i fjor, da jeg begynte å kjøre dette merket, har salget økt med 67 %”.
Med andre ord: han håper han også kan få en DS3, på tross av at Citroën sier de bare skal bygge fire av dem.
Med til historien hører også at wrc.com er blitt meget mer brukervennlig, og at mye tyder på at dersom du ikke får god nok TV-dekning, kan dette nettstedet virkelig kompensere. I tillegg har de lagt ut tusenvis av klipp på Youtube, der du virkelig kan hente opp både mesterlig kjøring og det som virkelig tiltrekker publikum – de mest spektakulære uhellene.
På Paris-utstillingen var det vel Ford som hadde den største presentasjonen av sin WRC-satsing. Bilen sto helt ved inngangen til standen, med en svær baldakin hengende over, som fortalte hva den dramatisk dekorerte hvite og blå fiestaen var for noe. I tillegg hadde de en utrolig virkelighetsnær kjøresimulator.
På kvelden etter den andre pressedagen er det tradisjonell fest i hele utstillingen. Importørene inviterer sine VIP-gjester og champagnen flommer. Køen av dresskledde, grav alvorlige, herrer, som ønsket å kjøre, var lenger da, enn da de glade ungdommene slapp inn på utstillingen dagen etter.
Fords testbil hadde allerede unnagjort 3000 km med positive resultater. Ford kaller seg den beste i WRCs historie, og har selvfølgelig store ambisjoner for den nye modellen.
Citroën kunne fortelle at deres nye bil ble fyrt opp for første gang allerede den 23. juli i sommer, og at for første gang er hele drivlinjen konstruert og bygget av Citroëns egne folk, og ikke hos underleverandører. ”Særlig direkte-innsprøytningen kombinert med turbo, var en utfordring” fortalte Olivier Quesnel, sjef for Citroën Racing.
Girkassen er selvfølgelig helt manuell igjen, slik reglene krever, men for å gjøre forbundet mot sentral-diff mindre smertefull har ingeniørene konstruert en mekanisme som kutter ut forbindelsen med bakhjulene når føreren bruker den hydrauliske håndbremsen.
Ian Robertson, styremedlem hos BMW med ansvar for salg og markedsføring, så også frem til sesongen som starter i Sverige i februar. Han la vekt på at vi måtte ikke vente for meget derfra. 2011 skulle være et år der Mini skulle lære, og forberede seg på året etter.
Men med nye signaler om at innsatsen kan bli hyppigere enn vi opprinnelig fikk følelsen av, tyder mye på at også Kris Meeke blir ofte å se.
Så vi kan regne med fyldige felt, spennende førere, god dekning – i hvert fall på nettet – og løp der resultatene ikke er gitt på forhånd.
Og la meg forsikre, selv der de sto bom stille på en stor bilutstilling, så neste års WRC-kjempere fantastiske ut.