-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
14 norske i Monte Carlo Historique
Det er påmeldt 304 biler i Rally Monte Carlo Historique 2016. Det inkluderer 14 norske ekvipasjer. 12 biler starter løpet i Oslo.
Rally Monte Carlo Historique (RMCH) arrangeres neste år fra 27. januar til 3. februar. Tradisjonen tro går løpet i etterkant av VM-runden Rally Monte Carlo. I RMCH må alle bilene vært produsert før 1980 og biltypen må ha deltatt i tidligere Rally Monte Carlo.
De 14 norske deltagerne er en blanding av veteraner og nykommere. Bare seks har valgt andre biler enn Porsche. Det er for øvrig den mest vanlige biltypen i løpet med til sammen 56 biler.
Deretter følger Volkswagen Golf med 27, BMW med 21 og Ford med 20. Kanskje mest originalt er et fransk trekløver som velger å starte med en London-taxi fra 1951. De har valgt den lengste ruta med start i Glasgow.
Neste år blir det igjen start i Oslo. Det er KNA som er lokal arrangør, og det er 12 biler som har valgt Oslo som startsted – 11 norske lag samt en deltager fra Monaco.
Starten i Oslo går 27/1, og bilene skal kjøre til sammen 2123 km før de er endelig i mål i Monte Carlo.
Rallyet blir akkurat som tidligere med en lang tilkjøring gjennom Europa, før deltagerne fra flere startsteder samles og kjører den samme løype til Monte Carlo. Etter overnatting er det tre lange fjellrunder før selve løpet avsluttes med en natts kjøring på kjente rallyveier nord for Monaco.
Bilene er inndelt i klasser etter motorstørrelse og alder der de eldste bilene har lavere snitthastighet. All kjøring skjer på åpen vei med gjennomsnittshastighet der 1 sekund for sent eller for tidlig gir 10 prikker. Alle kontrollposter er hemmelige og registrering skjer elektronisk fra satellitt.
Fører / Kartleser | Bilmodell | Årgang | Startsted |
Sven Åge Bergum / Kenneth Bergum | Porsche 930 | 1978 | Oslo |
Kjetil Engan / Bjørn Lie | Ford Cortina | 1965 | Oslo |
Petter Granerud / Stein Røed | Porsche 911 | 1978 | Oslo |
Ivar Høie / Thomas Karlsen | Volvo 142 | 1968 | Oslo |
Tom Hotvedt / Leif Nesset | Porsche 911 | 1976 | Oslo |
Valter Jensen / Monty Karlan | Porsche 911 | 1979 | Oslo |
Tore Johannessen / Tine Hallre | Porsche 911 | 1971 | Reims |
Torgjer Kleppe / Henning Jørstad | Renault Gordini | 1970 | Reims |
Kjell Kristoffersen / Bjørn-Erik Indahl | Porsche 911 | 1976 | Oslo |
Knut Ulf Larsen / Arne Dølerud | Volvo 544 | 1961 | Oslo |
Arne Dagfinn Lid / Olav Hauge | Peugeot 504 c | 1975 | Oslo |
Lars Lie / Thomas Berve | Volvo 142 | 1972 | Bad Homburg |
Egil Nicolaysen / Remi Høyås | Porsche 911 | 1979 | Oslo |
Per Simble / Tom Fjeldstad | Saab 96 | 1963 | Oslo |