Rallye Monte-Carlo Historique
BilNorges team i fint driv
Rallye Monte-Carlo Historique
Endelig over målrampa
Rallye Monte-Carlo Historique

Rallye Monte-Carlo Historique
De beste norske får kontrollert dokumentene sine
Rallye Monte-Carlo Historique

Rallye Monte-Carlo Historique
Forsøk på reparasjon av eksosanlegg
Rallye Monte-Carlo Historique

Rallye Monte-Carlo Historique

Rallye Monte-Carlo Historique
De gamle er eldst - Knut Ulf Larsen og Arne Dølerud
Rallye Monte-Carlo Historique
Her har de vært før
Rallye Monte-Carlo Historique
Denne norske Volvo PV-en vant klassen for de eldste bilene
Rallye Monte-Carlo Historique

Rallye Monte-Carlo Historique

Rallye Monte-Carlo Historique

Ikkeno som en gammal PV

MONTE CARLO: Knut Ulf Larsen sverger til sin gamle Volvo PV fra 1961. Han har bak seg seksten Rally Monte Carlo Challenge. Samme med sin annenfører Arne Dølerud vant han i år klassen for de skikkelige veteranbilene

Publisert Sist oppdatert

I Rallye Monte-Carlo Historique har man i år gitt større fordeler til de aller eldste bilene. Det betyr at de nå virkelig kan konkurrere helt i tet. De skal holde en gjennomsnittshastighet ti prosent lavere enn de nyere bilene (produsert før 1980).

Dette gav en ny vår for gamlebilene. Pensjonistene Knut Ulf Larsen og Arne Dølerud ble tredje beste norske lag totalt med en 18. plass, og de vant sin klasse.

Klassen har de vunnet før også, men de har aldri tuktet de beste norske på totallisten. For når andre kjører Porsche 911, er det krevende å holde følge med en Volvo PV fra 1961.

Basic
Ikke bare det. Mens andre installerer topp moderne elektronisk utstyr i rallybilen, og kommer til start med spesialdekk i alle bredder, benytter herrene Larsen og Dølerud standard mekanisk trippteller og en gammeldags tidstabell som har vært brukt i norske billøp i mer enn 50 år.

- Det duger helt utmerket, sier Larsen som med sine seksten Rallye Monte-Carlo Historique er en av de virkelige veteranene. Dekkene på bilen er standard Nokian vinterdekk, og det er ikke gjort mye for å trimme eller øke effekten.

- Vi kjører så godt vi kan, sier co-driver Dølerud som «bare» har fjorten Rallye Monte-Carlo Historique på sin samvittighet. Og etter årets løp sier han akkurat det samme som han har sagt de siste årene:

- Nei, nå får det være slutt. Dette var siste gang – tror jeg

Men det er det få i miljøet som tror så veldig mye på. De to pensjonistene elsker dette rallyet der så veldig mye kan skje.

Alpeføre på svarte veier
Tradisjonelt ble årets rally avsluttet med nattkjøring på klassiske rallyveier nord for Monte Carlo.

Før nattens utfordringer var Larsen/Døverud beste norske lag, men når alpeveien er svarte, uten snø og is, er det krevende å holde følge med råsterke Porsche 911 og GT-biler. Slike forhold favoriserte de norske Porsche-lagene som klatret godt opp på resultatlista.

Brødrene Torsten og Sven Åge Bergum ble beste norske lag på en tolvteplass. På plassen bak kom Tore Johannessen / Tine Hallre, også de i en Porsche 911. De vant også klassen for «mixed» besetning (kvinne/mann).

Nattens kjøring ble tøff, og enkelte av de aller beste valgt å kjøre på «slicks» - rallydekk uten mønster. Så tørre var veiene i 1100 meters høyde.

I mål
Hvordan det endte for BilNorges lag med Tom Berve bak rattet og Knut Moberg d.e. i kartleserstolen?

Nummer 44 – og det er et resultat teamet er fornøyd med når man kjører en eldre Volkswagen Golf GTI og er skodd med mange av de samme vinterdekkene som er brukt i et tidligere Monte-Carlo rally.

Det var ikke vanskelig å høre Golfen på de avsluttende etappene, for eksospotta bak fikk en skade. Dermed ble den virkelig hørbar når Golfen kom ned mot Monte Carlo i natt.

- Mitt beste resultat i dette rallyet, sier Berve. - Klart vi skulle drømt om «noen hundre flere hestekrefter» på nattprøvene. Men bilen gikk som ei klokke og var en fornøyelse å mestre på de krevende veiene.

Alle norske team, med unntak av Lars Lie og Thomas Berve, kom i mål. Lie / Berve måtte bryte allerede etter noen hundre meter på første etappe da deres Volvo sto i full fyr.

Norske plasseringer Rallye Monte-Carlo Historique:

Norske plasseringer Rallye Monte-Carlo Historique:

Plass

Startnr.

Fører

Kartleser

Bil

År

Kat.

Klasse

12

112

Torstein Bergum

Sven Åge Bergum

Porsche 930

1978

IV

3

13

37

Tore Johannessen

Tine Hallre

Porsche 911T

1971

III

3

18

296

Knut Ulf Larsen

Arne Dølerud

Volvo PV

1961

I

2

19

152

Bjørn Erik Indahl

Kjell Kristoffersen

Porsche 911 Carrera

1976

IV

3

32

101

Peter Granerud

Stein Røed

Porsche 911

1978

IV

3

34

270

Kjetil Engan

Bjørn Lie

Ford Cortina GT

1965

II

2

41

110

Tom Hotvedt

Leif Arne Nesset

Porsche 911S

1976

IV

3

44

126

Tom Berve

Knut Moberg d.e.

VW Golf GTI

1979

IV

2

60

93

Torgjer Kleppe

Henning Jørstad

Renault 8 Gordini

1970

III

1

79

31

Tore Berntsen

Jan Isachsen

Porsche 911

1979

IV

3

92

128

Ivar Høie

Asgeir P. H. Lorentzen

Volvo 142S

1968

III

2

100

28

Peter Lie

Ole Alexander Heen

Volvo 142

1968

III

2

Brudd

24

Lars Lie

Thomas Berve

Volvo 142S

1972

IV

2

Powered by Labrador CMS