-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ikkeno som en gammal PV
MONTE CARLO: Knut Ulf Larsen sverger til sin gamle Volvo PV fra 1961. Han har bak seg seksten Rally Monte Carlo Challenge. Samme med sin annenfører Arne Dølerud vant han i år klassen for de skikkelige veteranbilene
I Rallye Monte-Carlo Historique har man i år gitt større fordeler til de aller eldste bilene. Det betyr at de nå virkelig kan konkurrere helt i tet. De skal holde en gjennomsnittshastighet ti prosent lavere enn de nyere bilene (produsert før 1980).
Dette gav en ny vår for gamlebilene. Pensjonistene Knut Ulf Larsen og Arne Dølerud ble tredje beste norske lag totalt med en 18. plass, og de vant sin klasse.
Klassen har de vunnet før også, men de har aldri tuktet de beste norske på totallisten. For når andre kjører Porsche 911, er det krevende å holde følge med en Volvo PV fra 1961.
Basic
Ikke bare det. Mens andre installerer topp moderne elektronisk utstyr i rallybilen, og kommer til start med spesialdekk i alle bredder, benytter herrene Larsen og Dølerud standard mekanisk trippteller og en gammeldags tidstabell som har vært brukt i norske billøp i mer enn 50 år.
- Det duger helt utmerket, sier Larsen som med sine seksten Rallye Monte-Carlo Historique er en av de virkelige veteranene. Dekkene på bilen er standard Nokian vinterdekk, og det er ikke gjort mye for å trimme eller øke effekten.
- Vi kjører så godt vi kan, sier co-driver Dølerud som «bare» har fjorten Rallye Monte-Carlo Historique på sin samvittighet. Og etter årets løp sier han akkurat det samme som han har sagt de siste årene:
- Nei, nå får det være slutt. Dette var siste gang – tror jeg
Men det er det få i miljøet som tror så veldig mye på. De to pensjonistene elsker dette rallyet der så veldig mye kan skje.
Alpeføre på svarte veier
Tradisjonelt ble årets rally avsluttet med nattkjøring på klassiske rallyveier nord for Monte Carlo.
Før nattens utfordringer var Larsen/Døverud beste norske lag, men når alpeveien er svarte, uten snø og is, er det krevende å holde følge med råsterke Porsche 911 og GT-biler. Slike forhold favoriserte de norske Porsche-lagene som klatret godt opp på resultatlista.
Brødrene Torsten og Sven Åge Bergum ble beste norske lag på en tolvteplass. På plassen bak kom Tore Johannessen / Tine Hallre, også de i en Porsche 911. De vant også klassen for «mixed» besetning (kvinne/mann).
Nattens kjøring ble tøff, og enkelte av de aller beste valgt å kjøre på «slicks» - rallydekk uten mønster. Så tørre var veiene i 1100 meters høyde.
I mål
Hvordan det endte for BilNorges lag med Tom Berve bak rattet og Knut Moberg d.e. i kartleserstolen?
Nummer 44 – og det er et resultat teamet er fornøyd med når man kjører en eldre Volkswagen Golf GTI og er skodd med mange av de samme vinterdekkene som er brukt i et tidligere Monte-Carlo rally.
Det var ikke vanskelig å høre Golfen på de avsluttende etappene, for eksospotta bak fikk en skade. Dermed ble den virkelig hørbar når Golfen kom ned mot Monte Carlo i natt.
- Mitt beste resultat i dette rallyet, sier Berve. - Klart vi skulle drømt om «noen hundre flere hestekrefter» på nattprøvene. Men bilen gikk som ei klokke og var en fornøyelse å mestre på de krevende veiene.
Alle norske team, med unntak av Lars Lie og Thomas Berve, kom i mål. Lie / Berve måtte bryte allerede etter noen hundre meter på første etappe da deres Volvo sto i full fyr.
Norske plasseringer Rallye Monte-Carlo Historique:
Plass | Startnr. | Fører | Kartleser | Bil | År | Kat. | Klasse |
12 | 112 | Torstein Bergum | Sven Åge Bergum | Porsche 930 | 1978 | IV | 3 |
13 | 37 | Tore Johannessen | Tine Hallre | Porsche 911T | 1971 | III | 3 |
18 | 296 | Knut Ulf Larsen | Arne Dølerud | Volvo PV | 1961 | I | 2 |
19 | 152 | Bjørn Erik Indahl | Kjell Kristoffersen | Porsche 911 Carrera | 1976 | IV | 3 |
32 | 101 | Peter Granerud | Stein Røed | Porsche 911 | 1978 | IV | 3 |
34 | 270 | Kjetil Engan | Bjørn Lie | Ford Cortina GT | 1965 | II | 2 |
41 | 110 | Tom Hotvedt | Leif Arne Nesset | Porsche 911S | 1976 | IV | 3 |
44 | 126 | Tom Berve | Knut Moberg d.e. | VW Golf GTI | 1979 | IV | 2 |
60 | 93 | Torgjer Kleppe | Henning Jørstad | Renault 8 Gordini | 1970 | III | 1 |
79 | 31 | Tore Berntsen | Jan Isachsen | Porsche 911 | 1979 | IV | 3 |
92 | 128 | Ivar Høie | Asgeir P. H. Lorentzen | Volvo 142S | 1968 | III | 2 |
100 | 28 | Peter Lie | Ole Alexander Heen | Volvo 142 | 1968 | III | 2 |
Brudd | 24 | Lars Lie | Thomas Berve | Volvo 142S | 1972 | IV | 2 |