-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Klart for historisk rally
Monte Carlo: Etter VM-rally i Monte Carlo, er det nå klart for løpet for eldre biler. Over 300 biler starter i Rally Monte Carlo Historique. For de norske deltagerne blir årets løp en spesiell markering.
Det er 13 norske biler som skal være med i årets Rally Monte-Carlo Historique. Bilene må være produsert før 1980 og biltypen må ha deltatt i Rally Monte Carlo. Det er ikke tillatt med firehjulsdrift.
Mens VM-rallyet kjøres på sperret vei, avvikles løpet for gamle biler på åpen vei. Det er gjennomsnittsfart som teller, og er man 1 sekund for tidlig eller for sent på hemmelige kontroller, får man prikker.
Kontrollene er elektroniske, og ingen vet hvor de befinner seg før etter at etappen er gjennomført.
Sammensveiset gjeng
De fleste av de 13 norske lagene har gått sammen om felles transport på biltransporter, i regi av Billerud Motor Sport, fra Norge til startstedet i Reims, samt retur etter målgang i Monte Carlo.
Henning Jørstad har også produsert en kjørebok som gjør det lettere å finne fram. «Bilbilen» fra Norge er også lastet opp med dekk og utstyr for de norske lagene. Billerud Motor Sport står for service/support for 8 av de norske lagene.
Rally Monte Carlo Historique (fra 28. januar til 4. februar) får et sterkt norsk preg.
Arrangørene vil minnes at det er 60 år siden Per Malling og Gunnar Fadum fra Norge vant løpet i en Sunbeam. Det er første og eneste gang at et norsk lag har gått helt til topps i verdens mest kjente rally.
To ganger til Monte Carlo
Løpet er lagt opp slik at etter start i flere byer er det kjøring mot Monte Carlo. Og det er der utfordringene står i kø.
Etter en kort natt i Monaco settes kursen opp til Valence med flere spesialprøver. Dagen etter er det en lang runde vest for Valence med nye prøver. Dagen etter er det retur til Monte Carlo og løpet avsluttes med to prøver natt til onsdag.
Utfordrende
Bilene skal ut på flere av de samme veiene som VM-bilene. Men når de gamle bilene konkurrerer er strekningene mye lengre. Flere av prøvene er på over 60 km, og bilene må holde gjennomsnittsfart på rundt 50 km/t.
På svingete fjellveier er det mer enn store nok utfordringer for de tilårskomne bilene. I tillegg er det som vanlig ventet sterkt varierende vær- og føreforhold, fra is og snø til bar asfalt og gjørme
Av de norske førerne er uten tvil Porsche-kjørerne Tore Johannessen og Petter Granerud de store favorittene. I fjorårets løp lå begge helt i tet. Granrud ble nummer to, mens Johannessen vant mix klassen (kvinne og mann i samme bil).
13 norske lag
Det er påmeldt 13 norske lag til gamlebilløpet. De fleste har valgt å starte i Reims. Dette er de norske lagene:
Laget Rolf Lie / Monty Karlan i Volvo 142 fra 1970 har trukket seg fra løpet
Mens Ivar Høie har valgt å starte i København, starter de øvrige norske i Reims. Det er påmeldt 6 svenske og 8 danske biler. Løpet domineres av deltagere fra Frankrike.
BilNorge er med
BilNorge.no vil følge løpet fra en Volkswagen Golf GTI type 1 produsert i 1979. Tom Berve sitter bak rattet og seniorreporter Knut Moberg d.e. i kartleserstolen. Det vil jevnlig komme rapporter fra løpet og om de norske prestasjonene.
Kategorier:
- I: Biler bygget før 31/12-1961
- II: Biler bygget 1/1-1962 - 31/12-1965
- III: Biler bygget 1/1-1966 - 31/12-1971
- IV: Biler bygget 1/1-1972 - 31/12-1979
Klasser:
- 1: Inntil 1300 ccm
- 2: 1301 - 2000 ccm
- 3: Over 2000 ccm
Startnr. | Fører | Kartleser | Bil | Årsmodell | Kat. | Klasse |
112 | Torstein Bergum | Sven Åge Bergum | Porsche 930 | 1978 | IV | 3 |
31 | Tore Berntsen | Jan Isachsen | Porsche 911 | 1979 | IV | 3 |
126 | Tom Berve | Knut Moberg d.e. | VW Golf GTI | 1979 | IV | 2 |
270 | Kjetil Engan | Bjørn Lie | Ford Cortina GT | 1965 | II | 2 |
101 | Peter Granerud | Stein Røed | Porsche 911 | 1978 | IV | 3 |
128 | Ivar Høie | Asgeir P. H. Lorentzen | Volvo 142S | 1968 | III | 2 |
110 | Tom Hotvedt | Leif Arne Nesset | Porsche 911S | 1976 | IV | 3 |
152 | Bjørn Erik Indahl | Kjell Kristoffersen | Porsche 911 Carrera | 1976 | IV | 3 |
37 | Tore Johannessen | Tine Hallre | Porsche 911T | 1971 | III | 3 |
93 | Torgjer Kleppe | Henning Jørstad | Renault 8 Gordini | 1970 | III | 1 |
296 | Knut Ulf Larsen | Arne Dølerud | Volvo PV | 1961 | I | 2 |
24 | Lars Lie | Thomas Berve | Volvo 142S | 1972 | IV | 2 |
28 | Peter Lie | Ole Alexander Heen | Volvo 142 | 1968 | III | 2 |