-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Vinterrally uten snø og is
Valance (www.bilnorge.no): Årets Rallye Monte Carlo Historique går på nesten helt bare veier. Det er is- og snøfritt selv over de høyeste passene. Det gir fordel til de aller raskeste sportsbilene.
Rallye Monte Carlo er kjent for mye snø og is og krevende vinterforhold. Slik var det når VM-løpet ble arrangert for 14 dager siden. Da var forholdene så krevende at prøver måtte avlyses på grunn av for mye snø.
Når de eldre bilene nå har sitt rally på de samme veiene, er det snø- og isfritt. Det er nesten så man kunne kjørt med sommerdekk – men de fleste bilene har piggdekk. Dermed er det stor fordel til bilene med kraftigst motor som kan ha maksimal akselerasjon ut av svingene.
For i motsetning til selve Rallye Monte Carlo gjennomføres Historique-rally på åpne veier med møtende trafikk, og der arrangørene oppgir en gjennomsnittsfart deltagerne må holde på «spesialetapper».
Det er kontroll via satellitt, og ingen vet hvor arrangørene har valgt å sjekke om bilene er i rute. Det er ekstra krevende når det er åpne veier og man kan møte biler.
De norske deltagerne hadde tradisjonen tro forberedt seg for et rally med is og snø. Når det i år kjøres på bare veier, er det andre som har bredere erfaring i slike asfaltløp.
Av de norske bilene har til nå to brutt. Erling Svendsen har brutt med tekniske problemer på sin Volvo, mens Tom Hotvedt har kjørt av veien – heldigvis uten personskade. De øvrige norske er fortsatt med i rallyet.
Best av de norske er fortsatt Ivar Åge Moe på er 27. plass i sin Volkswagen Golf GTI. Nest beste norske er Torbjørn Bye som kjører BMW. Han er nummer 43.
Men det er usikre resultater da arrangørene har problemer med sitt datasystem og resultatlisten endres hele tiden.
Onsdag fortsetter rallyet til Gap for så på torsdag å sette kursen til Monte Carlo med avsluttende fjellprøver natt til fredag.
Sliter med strøm og lys
Den norske Volkswagen Golf GTI som kjøres av Tom Berve med Bilforlagets Knut Moberg d.e. som kartleser, falt ti plasser tirsdag. Da ble det kjørt fire prøver, og av en eller annen grunn ingen skjønner fikk teamet langt flere prikker enn forventet på en av prøvene.
Men det er ikke så lett å sjekke når registreringen skjer på ubemannede kontrollsteder og det hele skjer elektronisk.
Større problem er det at noe ikke er som det skal være med bilens elektriske system. Deler av lys, horn og annet blir til tider borte – for så etter en stund å komme tilbake. Noe mystisk skjer, og nå er det laget på 56. plass av over 300 biler.
Men det gjenstår mange harde mil før man ser Monaco torsdag aften, så fortsatt kan mye skje.
Du finner alle resultater fra rallyet her
SE OGSÅ: BilNorges samleside for Rallye Monte Carlo Historique