-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Nye Rudskogen Motorsenter:
Motorsport med mye attåt
– Jeg vil lage et skikkelig motorsportanlegg her, sa Harald Huysman da han for snart 30 år siden overtok aksjemajoriteten i et nedslitt Rudskogen Motorsenter som var i ferd med å gå konkurs for andre gang. I april i år ble Nye Rudskogen åpnet i all sin prakt.
– Da vi overtok anlegget i 1997 var det mange som forventet at alt skulle skje over natten, men Rudskogen hadde en gjeld på 13 millioner kroner og rentene alene (13 % den gangen) utgjorde nesten halvparten av leieinntektene. Vi gikk derfor inn med noe kapital i selskapet og banken etterga noe, samtidig som vi kjøpte den 350 mål store tomten av Rakkestad kommune, sier Harald Huysman.
Gokart er den viktigste rekrutteringskilden til all bilsport, og Rudskogen inngikk samarbeid med KNA om å bygge gokartbane på anlegget. Paul Lemmens som driver en flott gokartbane i Genk i Belgia ble hyret inn til å hjelpe med planleggingen, og i 1999 sto en bane på 1200 meter i kupert terreng klar for åpning. Den har fortsatt stempel som en av de fineste og mest varierte i Europa og har huset flere store arrangement gjennom årene.
Hovedanlegg for norsk motorsport
Den neste milepælen kom i 2006 da Regjeringen valgte å satse på Rudskogen som hovedanlegg for norsk motorsport på to og fire hjul. Selskapet ble delt i et driftsselskap med Harald Huysman som hovedaksjonær, samt et eiendomsselskap der Rakkestad Kommune og Borg MC hadde aksjemajoriteten, og dermed åpnet muligheten seg for å søke om tippemidler.
Herman Tilke – arkitekten bak en rekke nyere Formel 1-baner – besøkte anlegget for å se hvilke muligheter for utvidelse terrenget tillot. Han utarbeidet planer som muliggjorde utvidelse i flere trinn. Det ble valgt en løsning der eksisterende bane ble kombinert med en ny sløyfe til en samlet lenge på 3247 meter. I tillegg ble det anlagt nytt depot og de første pitboksene ble satt opp. Dette anlegget ble åpnet i 2011.
Det er stor aktivitet på Rudskogen i perioden fra april til oktober. På dagtid kjøres racing school/events i regi av Rudskogen og andre aktører, mens bil- og mc-klubbene legger beslag på de fleste kveldene. I tillegg brukes banen til profesjonell kjøretrening av politi, forsvar og uttrykningstjenesten også utenom hovedsesongen. Hvert år arrangeres NM-runder i racing og roadracing i tillegg til publikums-magneter som Porsche Festival og Gatebil. Det har også vært arrangert rulleskirenn her.
Fra anleggsplass til praktanlegg
De som har besøkt banen de siste årene har ikke unngått å legge merke til at det har vært hektisk anleggsvirksomhet her, og den 23. april fant den offisielle åpningen av Nye Rudskogen sted da ordfører i Rakkestad kommune, Karoline Fjeldstad, klippet snoren.
– Det er stort for meg å få åpne Nye Rudskogen – anlegget som vi i Rakkestad og hele Østfold er så stolte av og som ikke hadde vært mulig å realisere uten kombinasjonen av kommersiell drift og idrettsaktiviteter. Man må tenke stort og utenfor boksen for å klare å utvikle noe som dette, og det er dere på Rudskogen veldig flinke til samtidig som dere trekker oss i kommunen etter dere og hele tiden spør hva vi sammen kan gjøre, sa ordføreren
– Målet nå er helårsdrift med profesjonelle fasiliteter, god service og god mat. Vi trenger sånne som dere som tør å satse og legge igjen penger i kommunen. Dere har lært meg hvordan man skal framsnakke andre, og det benytter jeg også i andre sammenhenger.
Miljøfyrtårn
Nye Rudskogen er sertifisert som Miljøfyrtårn, og det gjøres en rekke tiltak sammen med kommune og fylkeskommune. En container med brukte elbilbatterier benyttes for å hente strøm på natten når den er billigst, kjøkkenet har eget komposteringsanlegg og råvarer kjøpes i stor grad av lokale produsenter. All byggeaktivitet er utført av den lokale entreprenøren, KM Bygg, som ifølge Huysman har holdt både tidsplan og budsjett til punkt og prikke.
Jeg har vært på mange Formel 1-baner gjennom mine 25 år som biljournalist og vil påstå at Rudskogen ikke har noe å skamme seg over når det gjelder fasiliteter. Slik anlegget fremstår etter ferdigstillelse er det helt i verdensklasse. Når de i tillegg har knyttet til seg en av landets beste kokkemestre, Stian Moen, bør det være duket for helårsdrift med fokus på kurs og konferanser av ypperste klasse – gjerne i kombinasjon med aktiviteter på banen, kurs i trafikksikkerhet, glattkjøring eller drifting.
Harald Huysman og hans medinvestorer har god grunn til å være fornøyd med alt de har fått utrettet med det de omtaler som «begrensede midler». Skjønt 175 millioner er jo et anselig beløp.
Smittsom entusiasme
– Vi startet med å skisse hva vi ønsket oss på «kladdepapir». Min gode kollega, Per Sunde (teknisk sjef og ingeniør) lastet ned et Adobe-program til et par tusenlapper som han detaljtegnet hele anlegget med. Dermed kunne vi gå til en professor i arkitektur som fintegnet planene som grunnlag for innhenting av anbud – noe som sparte oss for store kostnader, sier Harald Huysman som skryter av sine medarbeidere og forteller at Per sammen med Line Skaugstad (Markeds- og eventsjef) har stått for utforming av det nye idrettsbygget samtidig som de har gjennomført miljøsertifiseringen.
Folk som møter Harald Huysman utsettes lett for en smittsom entusiasme, og den har han benyttet til å få med seg langsiktige investorer med stort hjerte for hjembygda Rakkestad og for bil og motorsport i tillegg til at han spiller på lag med kommune og fylkeskommune som ser ringvirkningene Rudskogen har for hele distriktet.
Så vi rykker tilbake til start og spør: Har du fått det anlegget du ønsket deg nå, Harald?
– Ja, jeg er godt fornøyd med anlegget slik det fremstår nå. På sikt kan det også bli aktuelt å vurdere bygging av hotell her, men det vil ta den tiden det tar – vi bruker ikke en kalori på å tenke på det nå. Først må vi absorbere investeringene gjort så langt, konkluderer Harald Huysman.