-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Årets høydepunkt for Veiby
Ole Christian Veiby ser på Rally Finland som sesongens høydepunkt. – Det er et eventyr å kjøre på disse veiene, sier han oppglødd.
Kongsvinger-gutten har forberedt seg godt til VM-runden i Finland, hvor han skal kjøre for VM-poeng for Skoda Motorsport i WRC2-klassen. I tillegg til Rally Sverige beskriver han Finland som det han setter høyest av samtlige VM-runder.
– Veiene her er helt spesielle. Det går utrolig fort, og på flere av fartsetappene er snitthastigheten oppunder 130 kilometer i timen. Det er hopp, krøn og blinde svinger nesten hele veien. Å plassere seg riktig i veien og hoppe riktig, er helt avgjørende. Det er veldig viktig å ha en bil som fungerer optimalt på disse veiene, for det er dårlig feste på den harde grusen, forteller han.
Sammen med kartleser Stig Rune Skjærmoen har han forberedt seg godt. De har kjørt et finsk løp i tillegg til et par testdager før sesongens raskeste VM-runde.
– Vi har funnet et oppsett som jeg tror vil fungere bra. Jeg har fått kjørt en del på grus og har hatt noen gode testdager, så det hele føles veldig bra, sier han.
Og 22-åringen trives når det går fort.
– Ja, jeg gjør egentlig det. Og jeg liker de finske veiene. Jeg har gode minner fra Rally Finland etter at jeg vant her i junior-VM – og jeg kjørte også veldig bra i fjor. Da var jeg raskeste R5-bil (WRC2), før jeg kjørte ut.
– I år er målet å kjempe i toppen helt inn, og det er bare å krysse fingrene for at vi unngår punktering, understreker Ole, som kjører Rally Finland for fjerde gang.
Skal han lykkes med å vinne, er det full gass fra start som gjelder.
– Hvis vi skal klare å nå helt til topps, er vi nødt til å gi alt gjennom hele løpet. Her nytter det ikke å senke skuldrene ett eneste sekund. Derfor kommer vi til å kline til fra start, fortsetter han.
– Samtidig er det lett å miste grepet og kontrollen på bilen, så det blir en hårfin balanse. Av erfaring vet vi at det alltid dukker opp noen raske finner, og denne runden er en av de hardeste med tanke på tøff konkurranse, mener Ole.
Arrangørene har tatt grep i et forsøk på å få ned hastigheten. Derfor har de i år endret litt på løpet, og spesielt fredag er det mange nye etapper hvor det ikke vil gå like fort som tidligere år.
– Det går vanvittig fort enkelte steder, og derfor har arrangøren funnet veier som ikke er altfor raske. I år vil noen partier være smalere og ikke så raske. Jeg håper det er en fordel for meg at det er en del nye veier, for jeg har tidligere vist at jeg mestrer nye veier godt, sier han.
Les også: Nå er det pallen som gjelder