-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Veiby fra Skoda til Citroën
Ole Christian Veiby har som flere av sine teamkolleger i Even Management vært fabrikkfører for Skoda. Men nå skifter han ganske overraskende team foran de avsluttende VM-rundene. Målet er å kapre en pallplass i WRC2.
Andreas Mikkelsen, Esapekka Lappi, Pontus Tidemand og Ole Christian Veiby – alle har det til felles at de tilhører stallen til Even Management. I tillegg har samtlige hatt fabrikkontrakter med Skoda – Pontus har det sågar fortsatt. Og det hadde også Veiby.
Derfor var det ganske overraskende da vi i dag mottok melding fra Even Management om at Ole Christian har brutt med Skoda og skal kjøre de avsluttende VM-rundene i en Citroën.
– For tre år siden tok jeg sølv i JWRC i en Citroën DS3 R3T, så det er ingen tvil om at jeg har gode minner med Citroën. Når det nå åpnet seg en mulighet for å samarbeide med Citroën igjen, så er det en utfordring jeg ser frem til. Jeg gleder meg til å teste bilen og bli kjent med teamet før vi skal kjøre VM-rundene i Wales og Spania, forteller Ole Christian Veiby.
Unggutten har levert meget sterke resultater i VM med Skoda – både som privatsjåfør og fabrikkfører. 22-åringen har etablert seg som et av de mest spennende rallytalentene i VM og har de siste to sesongene vært en av de fremste WRC 2-førerne.
Sammen med kartleser Stig Rune Skjærmoen har Ole Christian Veiby flere pallplasser i VM, med seieren i VM-runden i Polen i fjor som kanskje den største prestasjonen.
Dette har det franske teamet merket seg, og de har nå valgt å knytte til seg nordmannen. Allerede i helgen er Ole og Stig Rune i Frankrike for å teste Citroën C3 R5 for første gang. De skal ha ytterligere en test før VM-runden i Wales.
– Jeg har innsett at det blir vanskelig å slåss om VM-tittelen i WRC 2-klassen i år, og sånn sett er timingen riktig for å prøve noe nytt. En pallplass er fortsatt innenfor rekkevidde, og målet er å lykkes med det. Citroën vil nominere meg til å kjøre om VM-poeng både i Wales og Spania, sier Ole, som ser frem til å bli en del av det franske teamet.
Veiby ligger på sjetteplass i WRC2-mesterskapet med 45 poeng. Av de fire løpene han har kjørt som VM-fører for Skoda har han tatt to pallplasser (andreplass på Sardinia og tredje i Sverige) og en fjerdeplass (Korsika) mens han måtte bryte etter en brutal krasj i Finland.
Jan Kopecky leder WRC2-klassen suverent med 125 poeng, foran Skoda-kollega Pontus Tidemand med 93 poeng. Tsjekkeren har vunnet samtlige løp han har kjørt mens Tidemand har tre seire, en andreplass og et brudd.
I kampen om den siste pallplassen er det imidlertid helt åpent – det skiller bare 10 poeng fra Veiby opp til Gus Greensmith som innehar tredjeplassen nå. Og mellom dem ligger det ytterligere to førere.
– Jeg ville takke Veiby og Skjærmoen for innsatsen de har gjort for Skoda og ønske dem lykke til i sin videre karriere, sier Michal Hrabánek, sjef for Skoda Motorsport.
– Vi endrer strategi for motorsport-satsingen neste år, og den nye satsingen inkluderer ikke den norske duoen. På vår årlige pressekonferanse senere i år vil vi avsløre flere detaljer om våre fremtidsplaner og hvilke førere vi skal ha med oss, sier Hrabánek.
Ole Christian gir inntrykk av entusiasme med hensyn til å bytte team.
– Jeg har hørt mye spennende om bilen. Simone Tempestini ble nummer to i denne bilen i WRC2-klassen i et så brutalt løp som Rally Tyrkia sist helg, og det tyder på at bilen er både driftssikker og konkurransedyktig. For egen utvikling er det også positivt å hente erfaring fra forskjellige bilmerker, og ekstra spennende er det å være en del av et team som også satser i WRC, sier Ole.
Roy Snellingen, sportssjef i Even Management, er begeistret for muligheten Ole Christian Veiby får i Citroën.
– Det er veldig spennende for Ole Christian at han har fått denne muligheten til å kjøre en Citroën C3 R5 i Wales og Spania. Målet for siste del av sesongen må være å komme på pallen sammenlagt i WRC 2-mesterskapet, sier han.
– Vi har jo sett at Citroën har en konkurransedyktig bil både i WRC2 og i WRC. Å konkurrere i WRC-klassen er det langsiktige målet til Ole Christian. Han har fått verdifull erfaring som fabrikkfører for Skoda, og har også vært med å teste fram en videreutviklet versjon av deres bil. Dette er erfaringer han tar med seg til Citroën. Ole Christian er en ung fører, som allerede begynner å få bra med VM-erfaring, og vi ser fram til at han nå tar nye steg i sin sportslige utvikling, sier Snellingen.
Ole Christian har kjørt fire VM-runder denne sesongen som fabrikkfører for Skoda Motorsport, og takker for tilliten han har fått der.
– Det har vært et eventyr å være en del av Skoda-teamet, og jeg er veldig takknemlig for at de har trodd på meg. Jeg vil takke alle i teamet for tiden vi har hatt sammen, og ønsker dem lykke til resten av sesongen, sier han.