-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Autoco Bærum AS:
Tekniker / Bilmekaniker
-
Karosseriforum AS:
Daglig leder
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Møller Bil Drotningsvik:
Bilmekaniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
De aller største merkene
Vi har antydet total-tall tidligere men ikke fortalt dere eksakt hvor mange biler de forskjellige merkene har solgt opp gjennom årene.

Det viste seg også å ende helt på streken. For alle Fords personbilmodeller har solgt 518.818 eksemplarer pluss litt til – men hvor mange ekstra vet vi ikke på grunn av et par tidlige hull i Norges offisielle registreringsstatistikk. Det var til og med fjoråret. Så langt i år har Ford solgt enda nesten 8.000 personbiler.
For Volkswagen er de tilsvarende tallene 441.811 pluss litt pluss 11.769. Legger vi sammen dette får vi at det mangler 39.000 biler på at disse to skal fylle en million. Så mange personbiler biler ble det ikke solgt i de årene det mangler statistikk for, så med andre ord klarer ikke de to Fene (Folkevogn da vel!) å fylle opp millionen – de mangler like under 20.000 enheter.
Så vi må legge til et tredje merke for å komme frem til det riktige svaret. Og det behøvde langt fra være nummer tre på bestselgerlisten, det kunne godt være nummer 22, med sine godt over 22.000 solgte biler hadde de fått målebegeret til å renne over.
Men da er kanskje tiden inne til å fortelle om vår periodes ti-på-topp. At den inneholder hele tre japanere (Mitsubishi er nr. 11, 5.500 biler etter Fiat) som har kjempet mot etablerte europeiske merker som har solgt i alle år etter 1945, forteller litt om hvilket innslag de japanske bilene egentlig har representert.
Men siden vi snart skal avsløre tallet på det samlede norske bilsalget etter krigen, skal dere ikke få markedsandel-tallet på de ti mest solgte personbilmerkene etter krigen, dere skal få et omtrentlig salgstall som inkluderer nesten hele 2001. Da ser ti-på-topp listen slik ut:
- Ford: 527.000 personbiler
- VW: 454.000 personbiler
- Opel: 438.000 personbiler
- Volvo: 283.000 personbiler
- Toyota: 279.000 personbiler
- Mazda: 245.000 personbiler
- Nissan: 192.000 personbiler
- Peugeot: 129.000 personbiler
- Renault: 119.000 personbiler
- Fiat: 104.000 personbiler
Og harmonisk nok inneholder denne listen alle de personbilmerkene som har solgt sekssifret etter krigen. (Igjen må vi ta forbehold om at det er noen år, fra 1949 til 1954 vi ikke kan si noe sikkert om, fordi statistikkene mangler.)
BILGENIET:
Du er blant dem som har fulgt med hele veien, derfor er det ingen sak for deg å fortelle hvilke tre år som hadde de største nyregistreringstallene i Norge.