-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Autoco Bærum AS:
Tekniker / Bilmekaniker
-
Karosseriforum AS:
Daglig leder
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Møller Bil Drotningsvik:
Bilmekaniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
De harde seksti-årene
Også i perioden fra 1960 – de siste par månedene da opplevde igjen nordmenn bilsalg uten annet enn økonomiske begrensninger, rasjoneringen var nå helt fjernet – til 1969 opptrer det en rekke linjer på registreringsstatistikken som bare inneholder bilmerket.

Så derfor må vi, når vi snakker modellstatistikk, igjen eliminere VW, siden statistikken ikke er fin nok til å fortelles oss hva det egentlig dreier seg om.
Dermed får vi en ikke særlig overraskelse på toppen. Ford Cortina var vel en av de første virkelig moderne familiebilene. På tross av konvensjonell layout med bakhjulsdrift var den rommelig, men det mest frapperende var Lys og Luft. Enorme vindusflater kombinert med det første virkelige gjennomstrømningsanlegget – det kunne bli såpass overtrykk i coupéen at folk om bord fikk en ubegripelig hodepine, det hjalp å åpne vinduet bak for å hjelpe på ut-luften - var noe av det som pekte fremover. Pluss det faktum at her hadde vi den første bilen som snart ble noe mer, MYE mer. GT-utgaven var kjapp nok den, men Lotus-Cortinaen var selvfølgelig drømmen. Det var her Ford la grunnlaget for moro-imaget sitt.
Men her skal vi ikke fordype oss i modell-drømmer, dette er forum for statistikk og konkrete informasjoner, og jeg har aldri lovet at dette skal bli det mest spennende du har opplevd. Så la oss se om du fikser en ny liste med 25 modeller på topp, denne gang 60-årenes hit-liste.
- Ford Cortina: 7,1%
- Opel Rekord/Caravan: 6,0%
- Volvo Amazon: 5,4%
- Opel Kadett: 4,8%
- Ford Taunus 17M: 3,8%
- Ford Taunus 12M: 2,6%
- Ford Anglia: 1,9%
- VW 1600: 1,8%
- Volvo 144/142/145: 1,7%
- Vauxhall Victor: 1,7%
- Volvo 444/445/544/Duett: 1,6%
- Ford Taunus 15M/12M: 1,6%
- Renault Dauphine: 1,5%
- Renault 8/10: 1,4%
- Vauxhall Viva: 1,4%
- NSU Prinz: 1,2%
- Ford Escort: 1,2%
- Morris 1100/1300: 1,0%
- Fiat 1300/1500: 1,0%
- Fiat 850: 0,9%
- Austin 1100/1300: 0,8%
- Fiat 1100/1200: 0,8%
- Morris Minor/850: 0,7%
- Austin A35/A40/850/Seven: 0,7%
- VW 8 seter: 0,6%
Hva vi legger merke til her er først og fremst en bråta engelskmenn – Cortina var også engelsk, den gang var det stor forskjell både på Fords og GMs produkter fra øya og de som kom fra kontinentet. For det andre legger vi merke til at det var null dieselbiler.
BILGENIET:
Klarer du å nevne 10 modellnavn, som ikke nødvendigvis opptrer på listen over, som bare forekom i 60-årene?