Kortreist kjøreglede
Kortreist kjøreglede
Kortreist kjøreglede
Kortreist kjøreglede
Kortreist kjøreglede
Kortreist kjøreglede
Kortreist kjøreglede

Kortreist kjøreglede

Selv med fulladede batterier kan du ikke legge mer ambisiøse planer enn at neste ladepunkt må ligge innen en radius på 13 mil, helst enda nærmere på vinterstid. Her snakker vi om en ladet duell.

Publisert Sist oppdatert

I fjor var to elbiler å finne blant de mest solgte personbilene i Norge, nemlig Nissan Leaf og Tesla Model S. I år har vi stiftet bekjentskap med to nye elbiler; Volkswagen e-Up og BMW i3 – den ene er forhjulsdrevet, den andre bakhjulsdrevet.

Begge bilene kan integreres med din egen smarttelefon. Det gjør det mulig ikke bare å fjernstyre en rekke av bilens funksjoner, men også optimalisere forbruket.

For å bruke Volkswagens løsning som eksempel: En app lastes ned og kombineres med Car-Net-portalen. Uten å være i bilen kan du lese av utetemperatur der bilen står, aktivere klimaanlegget, starte lading hvis bilen er koblet til en stikkontakt, lese av nødvendig ladetid – og eventuelt stoppe ladingen. Du kan også sjekke om lyset står på, og om alle dørene er låst.

Sammenlignet med vanlige biler med forbrenningsmotor, er det et uomtvistelig faktum at elbilen handler om korte reiser.

Dette er ikke kjøretøyet du velger for å komme raskest mulig fra Trondheim til Bodø. Eller fra Oslo til Svinesund - og tilbake.

Med lanseringen av BMW i3 har i det minste kjøregleden fått et oppsving. Likevel er det et nærliggende spørsmål om det er ekte miljøengasjement eller myndighetenes svært lokkende insentiver – gratis ladestrøm noen steder, gratis bompassering, og ikke minst fri adgang i kollektivfeltet – som trekker flest elbil-kunder?

LES VIDERE:
- Innledning
- BMW i3
- Volkswagen e-Up
- Vårt valg
- Testvurdering og poeng BMW i3
- Testvurdering og poeng e-Up

Powered by Labrador CMS