-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Volkswagen Passat 1.6 Comfortline mot Bora 1.6 Highline
Med Bora har Volkswagen forsøkt å gjøre kompaktsedanen til en luksusbil. De har langt på vei lykkes. Bora gir på mange områder et mer påkostet inntrykk enn Passat.
Først publisert i BIL 6 - 1999.
Når du ser Passat og Bora ved siden av hverandre, er det ingen tvil om hvem som er størst. At Bora er bare en fattig halv centimeter smalere enn Passat, vil de færreste ha vanskelig for å fatte. At den mangler 30 cm på lengden, er lettere å akseptere, og det rimer også med 19 cm kortere akselavstand.
Plass
Det er ingen tvil om hvem som er rommeligst av de to. Passat har større kupébredde både foran og bak, bedre benplass både foran og bak og bedre takhøyde. Med en 175 cm lang sjåfør ved rattet, er avstanden mellom for- og bakseterygg hele 76,5 cm, 7 cm større enn i Bora, og det merkes. Mens Boras baksete må regnes som en toseter, har Passat plass til tre voksne.
Også i bagasjeavdelingen har Passat mer å by på, først og fremst på grunn av at bagasjerommet er lengre, men også fordi det har større lukeåpning. Legger du ned baksetet, har du ti centimeter mer å boltre deg på i Passat.
Testvurdering plass:
Passat: 10. Bora: 7.
Førerplassen
Bortsett fra at Passat er rommeligere, er det ikke mye som skiller disse førerplassene. Du sitter en tanke bedre i Passat, først og fremst fordi du har bedre plass til venstrebenet, men også fordi det er mer plass rundt deg.
Sittekomforten er en tanke bedre i Passat, men sidestøtten til øvre del av ryggen er til gjengjeld litt dårligere enn i Bora.
Instrumenteringen er den samme i de to. Materialvalg er også likt og gir et påkostet inntrykk i begge bilene. Vår Passat har trepaneler på midtkonsollen. Det er ekstrautstyr i Comfortline.
Testvurdering førerplassen:
Passat: 10. Bora: 9.
Komfort
Passat har mer påkostede hjuloppheng enn Bora, noe som bidrar til bedre fjæringskomfort på alle typer ujevnheter. At Passat har 65-profil dekk, mens Bora har 55-profil, hjelper også. Dekkutrustningen har også innflytelse på støynivået fra hjulene og Passat har lavere støynivå og lunere støybilde enn Bora, spesielt på grov asfalt.
Til gjengjeld er motorstøyen hørbar i Passat, og en liten porsjon transmisjonsstøy gir seg også til kjenne fra tid til annen. Bora har en svært så tyst motor og transmisjon.
Passat blir svært varm i sola, og at vår bil er mørk gjør ikke det hele noe bedre. Et klimaanlegg til 5.900 kroner er absolutt å anbefale hvis temperaturkomforten på varme sommerdager skal bli like god som i Bora.
Testvurdering komfort:
Passat: 10. Bora: 8.
Kjøreegenskaper
Bora har et sportslig snitt, men det har ikke Passat. Likevel er det svært små marginer som skiller de to når det gjelder kjøreegenskaper. Her viser Passatens mer påkostede hjuloppheng virkelig hva det duger til. Styreresponsen er ikke like god som i Bora, men du verden for et veigrep. Spesielt på humpete og svingete vei viser Passaten at de avanserte hjulopphengene har fordeler.
Begge bilene har bremser som tar ganske så brått før du har vennet deg til dem, men som er lette å dosere når du har lært dem å kjenne. Passat trenger ca to meter lengre bremsestrekning enn Bora, ikke uventet med tanke på forskjellen i dekkdimensjon og det faktum at Passat er 69 kg tyngre enn Bora.
Testvurdering kjøreegenskaper:
Bora: 10. Passat: 10.
Ytelser & forbruk
Det er stort sett bare motorstyringen som skiller motorene i Bora og Passat. Passats motor når maks effekt 300 o/min tidligere enn Boras, og den har også 5 Nm lavere dreiemoment enn Bora-motoren.
At Passat 1.6 er noe mer sedat enn Bora 1.6, skyldes nok i større grad vektforskjellen enn forskjellene som ligger i motorene. Skjønt 69 kg mervekt for Passat er høyst akseptabelt og viser at Volkswagen har lagt ned mye i støydempende tiltak i Bora.
Bora og Passat har kort utveksling og er trekkvillige i både fjerde- og femtegear og har bedre trekkraft enn de to 1,6-litersmotorene fra Ford. Passat henger ikke helt med Bora, men forskjellen er liten, og neppe noen vektig grunn i valget mellom disse to bilene. Passat har naturlig nok noe høyere bensinforbruk.
Testvurdering ytelser & forbruk:
Bora: 10. Passat: 9.
Pris & utstyr
Passat har en prisfordel på hele 19.000 kroner i forhold til Bora Highline. Det eneste vi virkelig savner er klimaanlegget. Legger vi til det, er prisforskjellen fortsatt nesten 15.000 kroner.
Vurdering pris & utstyr:
Passat: 10. Bora: 7.
Vårt valg
Bora har en sportslig karakter og gir et mer påkostet inntrykk, blant annet i form av bedre støydemping mot motoren, enn Passat. Men Passat har mer å by på når det gjelder komfort, plass og ikke minst får du noen kroner til overs i forhold til en Bora. Skal du velge Bora, må det være dens karakter du faller for. Fornuften sier Passat.
LES VIDERE:
- Priser og tekniske data