-
Møller Bil Bruktbilsenter Hvam:
Salgssjef/Plassjef
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Lakkleder/lakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Møller Bil Hamar:
Nybilselger
-
Møller Bil Hamar:
Salgstrainee/Juniorselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Bilmekaniker
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ikke helt svart/hvitt
En helt ny Mercedes C-klasse stasjonsvogn mot Volvo V60 – en modell som har vært med oss i fire år? Å kåre en vinner ble ikke så rett frem som man kanskje skulle tro.
Først publisert i Bil 12-2014.
Mercedes kan også lage stasjonsvogner – det har de gjort i mange år. Elegante, men samtidig praktiske biler. Men de er ikke helt alene om å beherske kunsten. Våre «grannar» i Sverige, Volvo, har i hvert fall hatt praktiske vogner på modellpaletten i nærmest en evighet, og så har elegansen kanskje kommet først i senere tid.
Her har vi altså på den ene siden en obsidiansort Mercedes C-klasse; en bil vi av erfaring vet nærmest kan matche BMW 3-serie dynamisk, samtidig som den er klassens desidert mest komfortable. Selv langt større biler sliter med å matche den balansen nye C-klasse viser. Når den i tillegg ser bedre ut både ut- og innvendig enn noen gang, burde det være tøff match for hvem som helst.
På den andre siden står en perlemorshvit Volvo V60; bilen som først virket å være en lite oppskriftsmessig stasjonsvogn fra svenskene. Kassefasongen ble slipt ned til en lekker, men mindre praktisk, skrånende bakende. Likevel har tusenvis av nordmenn trykket V60 til sitt bryst, og det er ikke vanskelig å forstå. Pen, komfortabel og sikker – det er grunner nok for manges bilkjøp.
Diesel eller bensin?
Dette er et segment totalt sett dominert av diesel-utgaver. 96 prosent av V60-salget, 70 prosent av 3-serie-salget og 85 prosent av A4-salget i år har vært dieselutgaver. Men for Mercedes C-klasse er tallet litt annerledes – der er det kun 37 prosent av salget som er dieselbiler. Så befriende! Derfor passer det bra at vi kjører nettopp en bensinvariant denne gang, og da må vi jo helst finne en matchende Volvo.
Det fant vi, i hvert fall prismessig, i T5-utgaven. Den har nesten 90 hestekrefter mer enn Mercedesen, men mellom totalprisene for hver av våre to testbiler skiller det kun drøyt 5.000 kroner – og de to matcher ganske bra på utstyr. Har Volvo kanskje et ess opp i ermet her?
Mercedesen vi har med oss er C180, innstegsmodellen med en 1,6-liters turbomotor på 156 hestekrefter. Den motoren er et herlig bekjentskap i merkets minstemenn A og CLA, men sitter det like godt i den større C?
Det korte svaret: Nei.
Det noe lengre svaret: Dessverre gjør den ikke det. Den lille motoren føles rett og slett ikke premium nok. Den virker kortpustet og lite inspirerende, og bråker langt mer under akselerasjon enn den driver bilen fremover. Små eksosrasp ved oppgiring i Sport+-modus virker bare fjasete i en bil som bruker ti sekunder til hundre.
LES VIDERE:
- Del 2
- Vårt valg
- Testvurdering og poeng Mercedes-Benz C-Klasse
- Testvurdering og poeng Volvo V60