Mercedes-Benz C180

Publisert Sist oppdatert

C180
C180

Innledning

Mercedes tar de store humpene elegant og behagelig, og med bedre flyt enn både Audi A4 og BMW 318i. De mindre ujevnhetene takler den også litt bedre, men på grunn av mer lyd fra hjulopphengene, oppleves likevel skarpe kanter og hull i veien som hardtslående. Vi hadde ventet bedre fjæringskomfort, og er litt overrasket over at C180 ikke er bedre på småhumpete vei.

Selv om fjæring og demping er forholdsvis fast over de mellomstore og skarpe ujevnhetene, oppleves ikke C180 som sportslig. Men kjøreegenskapene imponerer likevel. Først og fremst ved at du har god kontakt med veiene gjennom en presis og følsom styring. Selv med dårligere dekk enn de to konkurrentene henger den svært godt med på de svingete og isdekte veiene på Golsfjellet. Kontakten med forhjulene er bedre enn i 318i og det er derfor enklere å utnytte grepet de H-merkede Goodyeardekkene tross alt gir. Det er under akselerasjon ut av svingene Mercedesen blir hengende etter, her trekker nemlig stabilitetskontrollen og antispinnreguleringen effektivt ned farten når det begynner å spinne, og det gjør stadig vekk.

Stabilitetskontrollen overtar ikke like kjapt som hos BMW og Audi, men tillater en liten skrens. Skrensen er akkurat stor nok til at du skvetter til, og til at du rekker å styre kontra. Før du har vent deg til dette og slutter å styre kontra, blir det derfor litt urytmisk kjørestil. Også under bremsing får vi merke at Mercedesen har glatte dekk. Dessuten imponerer ikke bremsene. Bremsefølelsen er vesentlig dårligere enn i A4 og 318i. Bremsepedalen har lang vandring og krever høyere pedaltrykk.

Isolert sett gir C180s toliter et godt inntrykk. Den er smidig og arbeidsvillig over hele turtallsregisteret og har krefter nok både under akselerasjon og i bakkene. Når du kommer fra 318i oppleves Mercedes’ rekkefirer derimot som sedat. Den blir lett masete på grunn av at gearkassen ikke greier å utnytte motorens dreiemoment godt nok. Den sjalter gjerne ned til fjerdegear der BMWs gearkasse holder seg i femtegear og gir samme akselerasjon og trekkkraft. Gearskiftene er heller ikke like smidige som i BMWen.

Når en kommer fra BMWen over til C180 legger en også merke til at det er mer motorlyd. Spesielt under akselerasjon er Mercedesens motorlyd skarpere og mer gjennomtrengende. Dette bidrar til at C180 ikke gir det samme behagelige totalinntrykket som BMWen. Også når det gjelder materialvalg og interiørfinish, virker Mercedesen litt spinklere og ikke like robust som A4 og 318i.

Likevel gir den et påkostet inntrykk. Mange knapper og brytere gir inntrykk av at C180 er velutstyrt. Den har da også en rekke finesser som de to konkurrentene ikke har. Men ikke alle har behov for å regulere forsinkelsen av slukkingen av hovedlysene og interiørlysene. Bryterne har vesentlig mer spredt orden enn i A4 og 318i, og ved første øyekast er førerplassen i C180 uoversiktlig og rotete. Den store hendelen på venstre side av rattstammen krever litt tilvenning når du kommer fra andre biler, og jeg har full forståelse for at man i en Mercedes prioriterer utstyr som automatisk start av vindusviskerne.

En liten detalj som kan være en felle, er at hovedlysene er tent noen sekunder etter at du har slått på parkeringslysene. Hvis du da tror at du har slått på hovedlysene og kjører ut på en opplyst gate, kan du kjøre lenge med parkeringslysene tent i den tro at hovedlysene er tent.

Vår testbil og den C220 CDi vi har testet til neste utgave av Bil, hadde begge lyktespyleranlegg som krevde gjentatte bruk av bryteren for å få nok trykk til å åpne dysene og spyle lyktene.

C-Klasse har et stort og lettlest speedometer i sentrum.Kjørekomputer er standard også her, men vi er litt kritiske til at mengden informasjon som presenteres samtidig, er litt stor. Du blar i kjørekomputermenyen med knappene på rattet, og disse kan også brukes til å betjene telefonen og radioen.

Sittekomforten er førsteklasses i C-Klasse. Her har du i tillegg til høyderegulering av førersetet også mulighet til å justere sitteputens vinkel, og du får dermed god støtte under lårene uavhengig av hvor høyt du har setet. Selv når setet står i laveste posisjon sitter du høyere i C180 enn i A4 og 318i. Sikten forover, til sidene og bakover er klart bedre enn i de to konkurrentene. Heller ikke C180 har xenonlys, men som i Audien og BMWen er de 6500 kronene de koster en god investering.

Selv om du sitter godt og kan trekke rattet nærmere enn i de to andre bilene, er ikke kjørestillingen helt god. Det skyldes at avstanden til venstrefotens fothviler og avstanden til gasspedalen er ulik, og en blir derfor sittende skjevt.

Plass er det nok av her. Førersetet går hele 8 cm lenger bak enn i A4 og 5 cm lenger bak enn 318i. Benplassen i baksetet er omtrent som i A4, takhøyden er god og kupébredden fullt ut godkjent med tanke på at baksetet er utformet for to personer.

Bagasjerommet har en smal åpning nedentil, men bredden oppe er god og høyden er bedre enn i de to konkurrentene. Bagasjeplassen er på samme nivå som konkurrentene. Vår testbil hadde skipose i bakseteryggen. Den koster 2460 kroner, mens delt nedfellbar bakseterygg koster 2630 kroner.

Vår C180 hadde Avantgarde utstyrspakke og gir et svært så påkostet inntrykk. Her er det ikke spart på noe, og selv om de fleste detaljene er “kjekke å ha”, står de nok ikke på listen over det du trenger for å kjøre bil. Det spørs om vi ikke hadde nøyd oss med litt mindre utstyr og heller gått for en C200 Kompressor i stedet. Den koster nemlig 421.000 kroner og har en fornuftig utstyrspakke.

Motoren er nemlig C180s svakeste punkt. Når du kommer fra BMW 318i, oppleves den som masete og støyende allerede ved 90 km/t, og den har i tillegg både mindre trekkraft og dårligere akselerasjon. Designmessig er C-Klasse nydelig, og utstyrsmessig stiller C180 sterkt, med blant annet stabilitetskontroll som standard.

FØRERPLASS = 9
Selv med vinkeljustering av førersetet og 4-veis regulering av rattet blir det ikke full score for denne førerplassen. Skjev kjørestilling og dårlig orden drar ned.
PLASS = 10
Plassnivået er omtrent som i A4 og 318i, men Mercedes-sjåføren har større reguleringsmulighet av førersetet. Bagasjerommet er stort, men har trang lukeåpning.
KOMFORT = 9
C180 har et lite knepp bedre fjæringskomfort, men også den er litt stumpete på dårlig vei, og støydempingen mot motor og hjuloppheng er dårligere enn i A4 og 318i.
KJØREEGENSKAPER = 9
Med de riktige dekkene følger C180 318i uten problemer på vinterføre. Styrefølelsen er bedre, men bremsefølelsen er dårlig. Stabilitetskontrollen øker sikkerheten.
YTELSER OG FORBRUK = 8
Mercedes-motoren henger ikke med når det gjelder effekt og trekkraft, og den greier heller ikke å matche 318is bensinforbruk.
PRIS OG UTSTYR = 10
Utstyrsnivået er det ikke noe å utsette på, og prisforskjellen til de to konkurrentene er overkommelig.

Poengene er kun ment for bruk i denne testen og kan ikke overføres til andre tester.

LES VIDERE:
- Audi A4
- BMW 318i
- Konklusjon- Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS