-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Mercedes-Benz C220 CDI mot C200 Kompressor
Mercedes har en sterk profil når det gjelder diesel, og da vi testet C200 Kompressor og C220 CDI høsten 2000 var dieselmodellen vårt soleklare valg.
Først publisert i BIL 3 - 2002.
Våre testbiler har begge femtrinns automatgear, et valg som passer godt til Mercedes rekkefirere og spesielt i kombinasjon med dieselmotoren. På turen til Kristiansand jobbet motorene uanstrengt og behagelig. Automatkassen bidrar til et lavere turtall enn om motorene hadde vært koblet til manuelle gearkasser. C220 CDIs motor har moderate 1900 o/min ved 90 km/t, C200s kompressormatede motor har ca.2100 o/min ved samme hastighet.
I forhold til mange andre biler med bensinmotor, stiller C200 Kompressor sterkere enn de fleste når den sammenlignes med moderne dieselmotorer. Kompressoren sørger nemlig for at bensinmotoren har et svært så bredt og anvendelig turtallsområde. Allerede ved 2500 o/min gir den 230 Nm, noe som bidrar til at du ved normal landeveishastighet ligger tett opp til maks dreiemoment. Dermed blir det minimalt behov for sjalting. Automatkassen er flink til å hente ut momentet, og ved jevn belastning holder den seg gjerne i høyeste gear.
C200s dieselmotor er ikke noe dårligere. Den gir hele 315 Nm ved 1800 o/min, og jobber akkurat like uanstrengt i bakkene. Dieselmotoren har likevel et mye mindre anvendbart turtallsområde, og under akselerasjon må dieselmotorens gearkasse jobbe mer enn bensinmotorens.
Ved at begge motorene jobber på bedagelige turtall blir forskjellen i forbruk mindre enn ventet. Både ved at dieselmotoren får et noe høyere forbruk enn vi hadde ventet, men også ved at bensinmotoren er mer nøysom enn vi hadde turt å håpe på. Mens C220 CDI hadde et snittforbruk på 0,62 l/mil, ville C200 Kompressor ha 0,77 l/mil.
Under andre del av testen fortsetter C220 CDI å ha et relativt høyt forbruk. 0,74 l/mil, mot C200 Kompressors 0,81 l/mil. En forskjell på snaue 9,5 prosent, mens forskjellen i henhold til EU-målingene (0,62 l/mil for C200 CDI og 0,95 l/mil for C200 Kompressor) burde ligge på ca. 50 prosent i dieselmotorens favør.
Hadde det ikke vært for at akselerasjonsmålingene harmonerte såpass godt med våre tidligere målinger hadde vi sagt at det var noe feil med en av motorene. For i dette tilfellet har dieselmotoren et unormalt høyt forbruk, mens bensinmotoren har et unormalt lavt forbruk. Forskjellene er så små at når vi holder dem opp mot bensinmotorens fortrinn når det gjelder komfort er det ikke noen økonomisk gevinst å snakke ved å kjøre diesel.
Mens forskjellen i komfort var relativt liten når vi cruiset E18 sydover, skilte vår rute gjennom indre Telemark de to motoralternativene i større grad. Dieselmotoren er vesentlig mer hørbar under akselerasjon, og 3 dBA høyere støynivå er også merkbart for komforten. I bakkene oppleves derfor dieselmotoren litt masete i forhold til bensinmotoren. Også støynivået ved jevn hastighet er noe høyere i bilen med dieselmotor, men uten at dieselmotorens lyd stikker seg frem som sjenerende. Forskjellen mellom de to vil være mindre på sommerdekk, enn på myke vinterdekk, ved at bilen med bensinmotor får et høyere lydnivå fra hjulene. 55 dBA ved 50 km/t vil en ikke oppleve med sommerdekk. Ved tomgangskjøring med kald motor er derimot dieselmotoren vesentlig mer bråkete, og hadde hele 8 dBA høyere støynivå enn bensinmotoren.
Skulle vi regne med vårt testforbruk som representativt for C220 CDI og C200 Kompressor ville vi med en årlig kjørelengde på 15.000 km, en bensinpris på 8,10 kr/literen og en dieselpris på 7,28 kr/literen få en forskjell i drivstoffutgifter mellom de to testbilene på ca. 1800,- kroner. Ettersom prisforskjellen mellom de to er beskjedne 2300 kroner, betyr det at dieselen har et aldri så lite overtak.
Regner vi derimot forbruket fra EU-målingene som representativt for de to, vil forskjellen bli på 5000 kroner. Merkbart, men også et nøkternt beløp, men utgiftene til drivstoff er faktisk 74 prosent høyere for bensinbilen enn for dieselbilen. Og ettersom de to er nokså like i pris, er Mercedes C220 CDI et svært så lønnsomt alternativ.