Mercedes C 180 K

Publisert Sist oppdatert

C180
C180

Innledning

Mercedes-Benz C180 Kompressor har et overdådig førermiljø i betydningen overflod av knapper og brytere. Oversikten er ikke god, og inntrykket er rotete. Vi har med to ytterpunkter når det gjelder førermiljø i denne testen, Volvo med sin minimalistiske og moderne stil, Mercedes med et overdådig og fornemt uttrykk. Mercedes tviholder på multifunksjonshendelen, som betjener blinklys, lys og vindusviskere, på venstre side av rattet. Andre bilprodusenter har splittet funksjonene på hendler på hver side av rattet.

Den kompressormatede 1,8-literen hevder seg godt i dette selskapet både når det gjelder ytelse og trekkevne. Til tross for at den sitter i den tyngste bilen i testen kan den vise til bedre akselerasjon enn både Audi og Volvo. Den 110 kg lettere BMW klokkes imidlertid inn et snaut sekund raskere fra null til hundre. Dreiemomentkurven ligger på topp mellom 2500 og 4200 o/min., og dette sammen med en gearkasse som har et sjaltemønster som utnytter motorens trekkraft godt på lave turtall, bidrar til at forbruket holder seg på et forholdsvis moderat nivå. Ved landeveiskjøring er det bare BMW av testbilene, med sin modifiserte to-liter, som viser til lavere forbruk enn C180 K. Ved normal landeveiskjøring sjalter automatkassen mykt, men ved brå bruk av gasspedalen og under belastning kan gearskiftet bli noe hakkete. Dette er ikke noe problem, vi bare registrerer det som en forskjell fra de andre automatkassene i testen.

I utgangspunktet er C-Klasse en bil hvor komforten er viet stor oppmerksomhet, både når det gjelder kjøreopplevelse og behagelig støynivå fra motoren. Vår prøvebil lider dessverre under valget av dekk, den står på 45-profil piggdekk, noe som ikke gavner verken kjøreopplevelsen eller støynivået. Uten mulighet til å bytte hjul på kort varsel, valgte vi likevel å kjøre testen med C-Klasse som deltaker, selv om enkelte testdisipliner naturlig nok ikke faller bare heldig ut for representanten med stjerne på panseret. Hjulopphenget er en av detaljene som bærer preg av at bilen har levd en stund, men dette ville til en stor grad ha blitt kamuflert av mer komfortable dekk. Godt “hjulpet av lavprofildekkene fremstår bilen med et lite elegant hjuloppheng som ikke makter å svelge dårlig underlag på samme fine måte som de tre konkurrentene. Over fillete asfalt stepper bilen merkbart, og den klarer ikke å klore seg fast.

Selv en premiumbil som C-Klasse klarer ikke å dempe støyen fra piggdekkene. I utgangspunktet har C-Klasse et lunt støybilde, og den oppleves ellers som komfortabel også når det gjelder hjulstøy. Når vi antar at piggdekk øker støyen med 3–4 desibel, ville vår testbil ligget på nivå med sine tre konkurrenter hvis den var utstyrt med piggfrie dekk.

FØRERMILJØ = 7
Akseptabel sittestilling. Litt rotete, uoversiktlig og gammelmodig.
PLASS = 8
Trangeste kupéen av de fire. Benplass midt på treet, god takhøyde foran. Greit bagasjevolum.
KOMFORT = 7
I utgangspunktet god komfort, dekkvalget meget uheldig.
KJØREEGENSKAPER = 7
Styreresponsen er ikke den beste. Kjøreegenskapene trekkes ned av det uheldige dekkvalget.
YTELSER OG FORBRUK = 8
Ytelse midt på treet, forholdsvis moderat forbruk i dette selskapet.
SIKKERHET = 8
Fire NCAP-stjerner. Var i sin tid langt framme, mer på nivå med konkurrentene i dag.
PRIS OG UTSTYR = 7
Basispris på det jevne i dette laget, brukbart utstyrsnivå.

Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.

LES VIDERE:
- Audi A4
- BMW 320- Volvo S40
- Konklusjon
- Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS