Styggraske familiebiler
Styggraske familiebiler
Styggraske familiebiler
Styggraske familiebiler
Styggraske familiebiler
Styggraske familiebiler

Styggraske familiebiler

306 Mercedes-dieselhester og 390 Volvo-bensinhester. Det går virkelig unna når kreftene slippes løs i ladehybridene Mercedes C 300de og Volvo V60 T8. Men hvor miljøvennlige er egentlig disse bilene? Og er miljøvennlighet egentlig viktig for kundene?

Publisert

Først publisert i Bladet BIL nummer 3/2020.

Vi har skrevet det mange ganger før, men gjentar gjerne: Ladehybridene er statens gavepakke til de mange med grønne fingertupper, som gjerne lader hvis det passer, men av ulike grunner ikke vil eller våger å gi slipp på den tradisjonelle fossilmotoren.

Samtidig er ladehybridene også gavepakken til alle som synes det er gøy å ha litt ekstra å dra på med. Månedens duellanter hører opplagt med i sistnevnte gruppe, men mer om dem senere.

I et par år fram mot 2019 valgte bortimot hver femte nybilkjøper en ladehybrid. Så kom et år med modelltørke.

TILBAKE
Nå er de fleste av dem tilbake. I tillegg fyller nye ladehybrider opp norske bilbutikker. Mange ladehybrider har i mellomtiden gjennomgått betydelig oppgradering, ikke minst med større batteri og økt elektrisk rekkevidde. De beste ladehybridene klarer nå – i det minste på papiret – 100 km på strøm.

Men ikke alle er der. 50 km rekkevidde holder for å score bra nok i det nye WLTP-kjøresyklusregelverket. Siden den norske engangsavgiften i betydelig grad støtter seg på bilers utslipp av CO2, slår dette ut i form av betydelig avgiftsrabatt til ladehybridene.

For å finne ut hvor miljøvennlige et par høyaktuelle familie-stasjonsvogner i premiumklassen egentlig er tok vi Mercedes C 300de og Volvo V60 T8 ut på veien en sur og regnfull, men ikke spesielt kald vinterdag.

LES VIDERE:

- Innledning

- Del 1

- Del 2

- Testdata

OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.

Powered by Labrador CMS